Fun

5 Lotus Elises die er geen (meer) zijn

De Lotus Elise is een ode aan puur rijplezier en heeft zijn chassis – en vaak nog veel meer – uitgeleend aan tal van modellen van andere automerken. Hier zijn er alvast 5.

Nicolas Morlet Nicolas Morlet | Gepubliceerd op 2 jul. 2019 | Leestijd: 3 min

1. Opel Speedster

Speedster

Advertentie – lees hieronder verder

In het begin van de jaren 2000 wilde Opel aan “image building” doen en daarvoor had het merk een sportwagen nodig. Er werd beroep gedaan op Lotus, dat voordien de Omega had omgebouwd tot een superberline, om een kleine roadster op basis van de Elise te leveren. Zo werd de Speedster geboren, die trouwens ook gewoon bij Lotus in Engeland werd geproduceerd.

2. Tesla Roadster

Tesla

De allereerste auto die Elon Musk produceerde was niets minder dan een Lotus Elise met een elektrische aandrijflijn. De carrosserie van koolstofvezel werd samen met de elektromotor naar Hethel in het Verenigd Koninkrijk verscheept zodat alles daar gemonteerd kon worden. Tesla beweert weliswaar dat amper 7% van de componenten gemeenschappelijk zijn, minder dan tussen een Audi R8 en een Lamborghini.

3. Detroit Electric SP:01

Detroit

Nog een Amerikaanse, geëlektrificeerde variant van de Elise is deze Detroit Electric SP:01. Over dit model bestaat (nog) geen zekerheid wat serieproductie betreft. De SP:01 werd in 2013 geïntroduceerd als studiemodel en in 2015 in zijn definitieve versie getoond, al is de website van het bedrijf sinds 2017 onaangepast gebleven. Je wil een exemplaar bestellen? Da’s dan pech…

4. Lotus Europa

Europa

In 2006 bouwde Lotus met de Europa een tweede model op basis van de Elise. Die knappe coupé moest dagelijks inzetbaarder zijn, al kon het merk maar bitter weinig kopers verleiden. Na vier jaar al mocht de Europa op pensioen.

5. Hennessey Venom GT

Hennessey

Een Corvette-motor in een Elise, da’s de Hennessey Venom GT in een notendop. Weliswaar waren tal van aanpassingen nodig, waaronder een verlenging van het chassis en een versterking van het volledige achterste gedeelte ter ondersteuning van de 7-liter V8-motor, die trouwens maar liefst 1.244 pk (!) sterk is. 0 tot 100 km/u lukt dit monster in 2,7 seconden en zijn (gemeten) topsnelheid bedraagt 435,31 km/u. Da’s sneller dan een Bugatti Veyron kan, ook al is het record van de Venom GT niet officieel aanvaard.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon