Het Autosalon van Brussel 2025 heeft de deuren gesloten. De oppervlakte was wat kleiner dan tijdens vorige edities, maar verzamelde wel een recordaantal merken (61). Het evenement bereikte (en overtrof) de doelstelling van 300.000 bezoekers (307.363).
Dit succes bevestigt de interesse van de Belgen in auto’s en bewijst ook aan dat het nodig was om de formule van het Autosalon te herzien en meer modellen te tonen die toegankelijk zijn voor het grote publiek. Deze aanpak heeft duidelijk zijn vruchten afgeworpen. Het is wel nog wachten tot maart om te zien welk effect het Salon op de verkoop gehad heeft. De Saloncondities lopen bij de meeste merken nog door tot eind februari.
Koopintenties?
Positief voor de sector, die het momenteel moeilijk heeft qua verkoop, is de terugkeer van de koopintenties van de Belgen. Door de crisis en de prijsstijgingen hebben veel automobilisten de aankoop van een auto uitgesteld of zijn ze overgestapt op een tweedehandsauto. Maar volgens een enquête die op het Salon werd uitgevoerd door organisator FEBIAC, kwam 32% van de bezoekers naar het Salon met de intentie om een nieuwe auto te kopen. Dat zijn meer dan 100.000 mensen.
Advertentie – lees hieronder verder
FEBIAC-directeur Frank Van Gool is tevreden, vooral omdat de exposanten dat ook zijn. De interesse van het publiek en de hoge activiteitsgraad binnen de dealernetwerken lijken een glimlach op ieders gezicht te toveren. Twee kleine dompers op de feestvreugde: de actiegroep Extinction Rebellion verspreidde een stinkende geur bij SUV’s en er was een demonstratie van werknemers van Audi Brussels.
Terug in 2026?
FEBIAC zal snel conclusies trekken uit het evenement en beslissen of er in 2026 opnieuw een Autosalon komt in de Heizelpaleizen. Frank Van Gool wil nu samen met de leden van de federatie (exposanten, invoerders en fabrikanten) de impact analyseren, zodat er snel een beslissing kan vallen voor de toekomst. Het Autosalon heeft duidelijk ook internationaal indruk gemaakt. Door het verdwijnen van andere grote internationale autoshows verwelkomde Brussel veel nieuwigheden en internationale journalisten, wat uitstekend nieuws is voor het imago van het evenement.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be