Is de koolstofvezelbatterij de langverwachte revolutie voor elektrische auto's?

Een koolstofvezelbatterij? Ja, hij bestaat en hij is veelbelovend! Koolstofvezel kan namelijk dienen als batterij én ondersteunende structuur, wat het gewicht van elektrische auto’s verlaagt en hun prestaties verbetert. Wat brengt de toekomst?

Gepubliceerd op 30 oktober 2024
Leestijd : 2 min

Partagez

Is de koolstofvezelbatterij de langverwachte revolutie voor elektrische auto's?

De jonge Zweedse start-up Sinonus wil elektrische mobiliteit transformeren met een baanbrekende innovatie: koolstofvezelbatterijen die ook als structurele onderdelen in voertuigen kunnen dienen. Momenteel test de Universiteit van Chalmers deze batterijen voor kleinere toepassingen, zoals AAA-batterijen in elektronische apparaten. Maar uiteindelijk kunnen ze ook een revolutie teweegbrengen in elektrische auto’s.

Koolstofvezel staat wijdverbreid bekend om zijn sterkte en lichtheid, en wordt al veel gebruikt in de auto-industrie. Sinonus heeft het nu zo aangepast dat het een actief onderdeel wordt van batterijen. Door auto-onderdelen zoals deuren, dak en motorkap te vervangen door deze composietvezel, die ook energie opslaat via cellen die niet dikker zijn dan drie haren, kunnen auto’s lichter worden, want de koetswerkonderdelen worden op deze manier batterijmodules. In de praktijk zijn de koolstofvezels behandeld met lithiumionen die tussen de vezels bewegen als elektroden, waarbij een dunne laag cellulosevezels als scheiding fungeert.

Volgens Markus Zetterström, ceo van Sinonus, is het langetermijndoel om deze technologie breed inzetbaar te maken, van mobiele telefoons tot drones en de luchtvaart.

Sinonus01 - copie
© Chalmers University of Technology in Sweden

Advertentie – lees hieronder verder

Structuur inclusief

De koolstofvezelbatterij kan ondertussen ook structurele functies vervullen. Met andere woorden, onderdelen van het chassis kunnen energie opslaan voor zaken als verwarming en accessoires, wat de conventionele batterij ontlast en zo de actieradius vergroot. Of het batterijpakket kan kleiner worden, waardoor het voertuig lichter en efficiënter wordt. De vooruitzichten zijn optimistisch: het gebruik van koolstofvezelbatterijen kan de actieradius van elektrische auto’s met 70% verhogen, omdat ze geen zwaar batterijpakket van soms 600 kilo meer nodig hebben. Onderzoekers schatten dat voor een voertuig van 1.400 kilo deze technologie een capaciteit van 47 kWh kan leveren.

Obstakels?

Op papier heeft de koolstofvezelbatterij alle troeven in handen, vooral voor smartphones. Toch zijn er nog twee grote obstakels voor industrialisatie: de energiedichtheid blijft te laag en de productiekost te hoog. Koolstofvezel is namelijk duur. Of grootschalige productie dit economisch haalbaar maakt, valt nog te bezien.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Partagez

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Elektrisch
Dit afgekeken trucje maakt elektrische auto’s uit China zo goedkoop

Er wordt altijd naar loonkost, batterijproductie en de overheidssubsidies gewezen als verklaring voor de lage prijzen waaraan de Chinezen hun elektrische auto’s in de markt zetten. Maar uit de ontmanteling van een BYD Atto 3 blijkt dat er toch meer aan de hand is. De Chinezen hebben duidelijk hun stiel geleerd.

Deze week 4 min
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.