De jonge Zweedse start-up Sinonus wil elektrische mobiliteit transformeren met een baanbrekende innovatie: koolstofvezelbatterijen die ook als structurele onderdelen in voertuigen kunnen dienen. Momenteel test de Universiteit van Chalmers deze batterijen voor kleinere toepassingen, zoals AAA-batterijen in elektronische apparaten. Maar uiteindelijk kunnen ze ook een revolutie teweegbrengen in elektrische auto’s.
Koolstofvezel staat wijdverbreid bekend om zijn sterkte en lichtheid, en wordt al veel gebruikt in de auto-industrie. Sinonus heeft het nu zo aangepast dat het een actief onderdeel wordt van batterijen. Door auto-onderdelen zoals deuren, dak en motorkap te vervangen door deze composietvezel, die ook energie opslaat via cellen die niet dikker zijn dan drie haren, kunnen auto’s lichter worden, want de koetswerkonderdelen worden op deze manier batterijmodules. In de praktijk zijn de koolstofvezels behandeld met lithiumionen die tussen de vezels bewegen als elektroden, waarbij een dunne laag cellulosevezels als scheiding fungeert.
Volgens Markus Zetterström, ceo van Sinonus, is het langetermijndoel om deze technologie breed inzetbaar te maken, van mobiele telefoons tot drones en de luchtvaart.
Advertentie – lees hieronder verder
Structuur inclusief
De koolstofvezelbatterij kan ondertussen ook structurele functies vervullen. Met andere woorden, onderdelen van het chassis kunnen energie opslaan voor zaken als verwarming en accessoires, wat de conventionele batterij ontlast en zo de actieradius vergroot. Of het batterijpakket kan kleiner worden, waardoor het voertuig lichter en efficiënter wordt. De vooruitzichten zijn optimistisch: het gebruik van koolstofvezelbatterijen kan de actieradius van elektrische auto’s met 70% verhogen, omdat ze geen zwaar batterijpakket van soms 600 kilo meer nodig hebben. Onderzoekers schatten dat voor een voertuig van 1.400 kilo deze technologie een capaciteit van 47 kWh kan leveren.
Obstakels?
Op papier heeft de koolstofvezelbatterij alle troeven in handen, vooral voor smartphones. Toch zijn er nog twee grote obstakels voor industrialisatie: de energiedichtheid blijft te laag en de productiekost te hoog. Koolstofvezel is namelijk duur. Of grootschalige productie dit economisch haalbaar maakt, valt nog te bezien.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be