Renault 5 Turbo 3E: compleet gek

Op initiatief van Luca de Meo, de baas van Renault, verschijnt de 5 Turbo 3E in 2027. Dit bommetje op wielen met krachtige elektromotoren zal heel wat supercars het vuur aan de schenen leggen.

Gepubliceerd op 17 maart 2025
Leestijd : 2 min
Renault 5 Turbo 3E: compleet gek

In 1980 presenteerde Renault de R5 Turbo, een bijzonder pittige versie van de stadswagen met een centraal geplaatste viercilinder turbomotor. Aan deze legende, die zich vooral in rally’s wist te onderscheiden, bracht Renault een eerbetoon met de Renault 5 Turbo 3E. Oorspronkelijk werd hij louter ontworpen als studiemodel, maar hij trok zo de aandacht van Luca de Meo, de grote baas van Renault, dat die meteen besloot hem in productie te nemen. In vergelijking met de Renault 5 en de Alpine A290 zijn alleen de achterlichten gemeenschappelijk. De 5 Turbo 3E is opvallend uitbundig en veel breder (2,03 m) en langer (4,08 m in plaats van 3,92 m) dan de Auto van het Jaar 2025. Hij staat op 20-duimsvelgen en heeft een volledig uit koolstofvezel vervaardigde carrosserie die rust op een aluminium platform.

R5Turbo-3-4AR2

Uitzonderlijke gewicht/vermogen-verhouding

De aandrijflijn, ontwikkeld door de specialisten van Alpine, bestaat uit twee elektromotoren die in de achterwielen geïntegreerd zijn. Samen leveren ze een totaal vermogen van 540 pk en een ongelooflijk koppel van 4.800 Nm. Met een gewicht van slechts 1.450 kg heeft de R5 Turbo 3E een uitzonderlijke gewicht/vermogen-verhouding van 2,7 kg/pk, wat hem in staat zou moeten stellen om van 0 naar 100 km/u te sprinten in minder dan 3,5 seconden. De Renault werd ontwikkeld op een 800V-architectuur en zal een WLTP-rijbereik van meer dan 400 km halen. Dankzij snelladen met 350 kW kan hij in 15 minuten van 15% naar 80% batterijcapaciteit opladen.

R-DAM_1645082

Advertentie – lees hieronder verder

1.980 exemplaren

De Renault 5 Turbo 3E, een strikte tweezitter, beschikt over kuipzetels met zespuntsgordels, een interieur afgewerkt met Alcantara, talrijke onderdelen in koolstofvezel en een verticale handrem. Twee schermen van 10,1 en 10,25 duim geven de bestuurder alle nodige informatie. Voor extra plezier op het circuit heeft Renault een driftmodus voorzien om spectaculaire manoeuvres uit te voeren. De R5 Turbo 3E is bedoeld als een topmodel, maar de prijs is helaas nog niet bekend.  Renault bouwt maar 1.980 exemplaren die je volledig kunt personaliseren met onder meer bestickeringen geïnspireerd op de R5 Turbo-rallywagens uit de jaren tachtig en een breed gamma aan interieurafwerkingen.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Maxime Hérion Journalist
Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Renault voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Renault voertuig?
51.274 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.