Dit zien automerken over het hoofd om de elektrisch auto te doen slagen

Volgens een nieuw onderzoek hebben autofabrikanten een toegankelijke sleutel in handen om elektrisch rijden populair te maken. Alleen, ze gebruiken hem niet. Of toch te weinig. Dit is wat ze moeten doen.

Gepubliceerd op 17 maart 2025
Leestijd : 3 min
Dit zien automerken over het hoofd om de elektrisch auto te doen slagen

Elektrische wagens hebben hun kinderziekten grotendeels overwonnen. Verschillende onderzoeken wijzen uit dat eigenaars gecharmeerd zijn door hun comfort en de rijervarving van hun auto en en een meerderheid denkt er niet aan terug te keren naar hun tegenhangers op benzine. Toch blijft een hardnekkig obstakel hun grootschalige doorbraak in de weg staan: de laadvrees. Wat blijkt? Het gedoe rond thuisladen is voor veel consumenten de voornaamste reden om niet over te stappen op elektrisch rijden.

Gratis Level 2

Dat blijkt uit een nieuwe studie van marktonderzoeksbureau Escalent, getiteld 2024 Charging Experience DeepDive. Deze studie wijst op een oplossing die automerken grotendeels in eigen handen hebben. Fabrikanten die een thuislader, inclusief installatie, aanbieden bij de aankoop van een elektrische wagen - al dan niet onder een eigen merk -, kunnen de twijfels bij consumenten aanzienlijk verkleinen. 

Volgens de studie zou een meerderheid van potentiële kopers van een elektrische auto zich comfortabeler voelen als de autofabrikant gratis een Level 2-thuislader monteert, waardoor ze zich niet meer hoeven bezig te houden met de keuze en de installatie ervan. Dat blijkt een hoge drempel in het aankoopproces. En de overtuigingskracht wordt nog groter als het merk voor een paar jaar gratis publiek snelladen zou aanbieden (zoals Tesla dat deed).

homecharging

Advertentie – lees hieronder verder

Grotere rol

De onderzoekers bevroegen meer dan 1.300 respondenten in de Verenigde Staten, een representatieve steekproef van eigenaars, consumenten die overwegen een elektrische wagen te kopen en een groep die nog steeds weerstand biedt tegen de technologie. Voor de laatste groep is de angst voor laadproblemen een doorslaggevende factor om voorlopig benzine of diesel te blijven verkiezen.

Historisch gezien hebben autobouwers zich grotendeels beperkt tot het produceren en verkopen van voertuigen. Tankstations en onderhoudscentra groeiden autonoom rond de industrie. Maar bij de transitie naar elektrische mobiliteit wordt steeds duidelijker dat fabrikanten niet louter auto’s kunnen blijven bouwen zonder ook een grotere rol te spelen in de laadmogelijkheden. Merken die zich beperken tot het verlenen van gratis credits voor snelladen, voldoen niet aan de verwachtingen.

Nu, volgens de studie dringt dat besef stilaan door. Merken zoals Ford, Hyundai en  Honda nemen al stappen in de richting van een geïntegreerde laadinfrastructuur door bij bepaalde modellen een thuislader en installatie aan te bieden. Escalent suggereert dat dit de standaardpraktijk zou moeten worden. Volgens de bevindingen zou 71% van de respondenten sneller een EV overwegen indien de fabrikant alles rond thuisladen voor hen regelt. 

nissan-thuisladen

Gebrek aan kennis

In België zijn er veel merken die een laadoplossing via een partner aanbieden bij het aankoopproces, maar gratis is het zelden - of alleen in de salonperiode. Inclusief installatie ligt de kostprijs van zo’n thuisinstallatie tussen 1.500 en 2.500 euro. Maar de boodschap is duidelijk. Veel klanten zien er tegenop om na de afweging van het juiste automodel ook nog een marktverkenning van de laadoplossingen te ondernemen. Een bijkomend probleem is een gebrek aan kennis over oplaadmethodes. De studie wijst uit dat bijna de helft van de respondenten nog nooit gehoord heeft van een Level 1- (stopcontact) of Level 2-lader (wallbox). 

Het knelpunt zit dus niet bij de technologie, maar bij de perceptie. Automerken moeten duidelijker communiceren dat thuisladen eenvoudig is en dat het gros van de laadbeurten daar plaatsvindt. Door kopers een volledig pakket aan te bieden – inclusief installatie – kunnen fabrikanten de overstap naar elektrisch rijden aanzienlijk vergemakkelijken en het laatste restje scepsis wegnemen. Maar dat is in het minder verstedelijkte VS natuurlijk nog altijd een net iets makkelijkere opdracht dan in het dichtbevolkte België met zijn hoogbouw en parkeerschaarste.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Piet Andries Autojournalist
Gocar marketplace
51.006 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Gocar marketplace
51.006 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.