De overgang naar elektrische auto’s verloopt stroef. Europa heeft de verplichting om tegen 2035 uitsluitend nieuwe elektrische auto’s te verkopen doorgedrukt, maar fabrikanten lopen achter. Jaren van verzet hebben ervoor gezorgd dat ze nu zowel technologisch (ten opzichte van het Chinese antwoord) als prijstechnisch op achterstand staan. De stijgende kosten maken elektrische auto’s voor veel consumenten simpelweg onbetaalbaar.
In deze context - en de negatieve spiraal van dalende verkoopcijfers - wijzen verschillende studies op de groeiende teleurstelling onder eigenaren van elektrische auto’s. De kritiek richt zich met name op de beperkte actieradius, gebrekkige laadinfrastructuur en andere praktische beperkingen. Recent onderzoek onthulde dat maar liefst eenderde van de Duitse EV-bestuurders overweegt terug te keren naar een auto met verbrandingsmotor.

Tegengeluid
Niet alle onderzoeken trekken dezelfde conclusie, maar een recente analyse van D’Ieteren vertelt een duidelijk verhaal. Uit een enquête onder 1.639 Belgische bestuurders van elektrische voertuigen blijkt dat zij bijzonder gehecht zijn aan hun recente aankoop – en dat is nog zacht uitgedrukt. Maar liefst 80% van de respondenten geeft aan zeer tevreden te zijn, zelfs opvallend hoger nog onder particuliere gebruikers. Dit weerlegt het idee dat elektrische auto’s alleen populair zijn bij bedrijven vanwege fiscale voordelen.
Advertentie – lees hieronder verder
Het resultaat? Maar liefst 83% van de respondenten zegt zonder aarzelen opnieuw een elektrische auto te kopen. Ze prijzen de aangename rijervaring dankzij de krachtige prestaties en stille motor, het hogere comfort, de milieuvriendelijkheid en de lagere gebruikskosten. Verrassend genoeg noemen veel bestuurders ook het opladen “eenvoudig”, ondanks de veelgehoorde kritiek op het gebrek aan laadinfrastructuur.

Ook opwerpingen
Het onderzoek wijst uiteraard ook op de keerzijde van elektrische auto’s. Gebruikers klagen vooral over de beperkte actieradius in de winter, de te lange laadtijden, de onbetrouwbare elektronica en een matige aftersales-service. Dit onderstreept dat de sector nog niet volledig is geprofessionaliseerd op het gebied van elektrische mobiliteit.
Wanneer de respondenten gevraagd wordt hun elektrische auto te vergelijken met een verbrandingsmotor, blijven alleen de oplaadtijd en actieradius als echte pijnpunten over. De overige minpunten worden als verwaarloosbaar beschouwd. Deze mening komt niet uit de lucht vallen, want 94% van de ondervraagden heeft eerder in een auto met verbrandingsmotor gereden.
Zijn particulieren enthousiaster?
Wat echt opvalt in dit onderzoek, is dat particuliere bestuurders enthousiaster zijn over elektrische auto’s dan zakelijke rijders, ondanks de hogere financiële lasten die zij dragen naast professionele bestuurders waarvoor de overstap “makkelijker” wordt gemaakt. Maar liefst 90% van de particuliere bestuurders staat positief tegenover elektrische technologie, vergeleken met 81% van de zakelijke rijders. Dit is opvallend, want voor zover bekend, is dit de eerste keer dat deze dynamiek zo duidelijk naar voren komt.

Het onderzoek wijst op een hoge mate van tevredenheid, wat geruststellend is voor de toekomst van elektrische mobiliteit. Het lijkt erop dat het omslagpunt – het moment waarop twijfels verdwijnen – zich afspeelt in de eerste gebruiksweken. Wat vooraf als een complexe overstap wordt gezien, blijkt in de praktijk eenvoudiger dan verwacht. Een ontdekking die veel toekomstige kopers wellicht zal geruststellen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be