Belastingen

Is de nieuwe autobelasting in Wallonië al gehypothekeerd?

De hervorming van de Waalse autobelasting die eind juni werd voorgesteld, wil zware voertuigen met een hoge CO2-uitstoot bestraffen en zo de kopers ontmoedigen. Maar omdat nog niet iedereen overtuigd is, is deze herziening nog lang niet rond.

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 29 jun. 2022 | Leestijd: 9 min

De hervorming van de Waalse autobelasting is zojuist aangekondigd. We geloofden er bijna niet meer in, omdat er al enkele jaren over onderhandeld werd. De Waalse regering heeft echter een eerste akkoord bereikt over de richtlijnen voor deze hervorming die geleidelijk in werking zal treden van 1 januari 2023 tot 2026.

Het doel van het Energiekabinet van Philippe Henry (Ecolo) is jacht te maken op zware voertuigen met een hoge CO2-uitstoot en vooral SUV’s, met het risico ook de elektrische auto aan te pakken, die met zijn batterijen ook een aanzienlijke massa heeft. Toch beweert het Energiekabinet dat het alles heeft gepland om emissievrije auto’s net niet te bestraffen.

Advertentie – lees hieronder verder

Nog een voorontwerp

Verkoop de huid van de beer niet voordat je hem hebt gedood, luidt het gezegde. Een stelregel die ook geldt voor deze hervorming die van vandaag een project blijft, ook al is er een eerste akkoord bereikt. Want we moeten onszelf niet voor de gek houden: er moeten nog twee andere overeenkomsten worden gesloten voordat de tekst naar het parlement wordt gestuurd, waar een meerderheid van de stemmen nodig is. Daarvoor zullen de teksten ook door de regering moeten worden goedgekeurd en daarna beloofde minister Henry een brede raadpleging bij de Waalse Belasting- en Financiële Raad, de FOD Fiscaliteit, het EESC (Economische, Sociale en Milieuraad van Wallonië), de Unie van Waalse Steden en Gemeenten, evenals de automobielsector met Traxio en FEBIAC.

Malgré l’accord du gouvernement autour de la fiscalité automobile en Wallonie, le projet de réforme reste très fragile au point qu’il pourrait ne jamais voir le jour...

Het akkoord dat dit weekend is bereikt, hangt dus aan een zijden draadje, want er wordt gezegd dat de hervorming veel ministers, vooral van MR, niet bevalt, ook al hebben ze besloten een stap te zetten in de richting van hun collega’s. Dat was ook de toezegging van de Blauwen bij de in 2019 ondertekende verklaring over het regionaal beleid. We zullen moeten zien hoe de zaken zich ontwikkelen, maar het is niet zeker dat de tekst aan het parlement zal worden voorgelegd, omdat er geen tijd en definitieve overeenstemming is over dit onderwerp, dat zeker nog een grote update verdient.

Vanaf wanneer?

Als alles lukt, geldt de hervorming vanaf 1 januari 2023, maar alleen voor nieuwe inschrijvingen. Tussen deze datum en 2026 wordt een overgangsfase gepland. In de loop van 2023 zal de belasting bestaan uit 25% van het nieuwe regime en 75% van het oude regime, een aandeel dat zal stijgen tot 50/50 in 2024, vervolgens tot 75/25 in 2025 en uiteindelijk tot 100% in 2026.

Hoe wordt de nieuwe BIV berekend?

Voor de berekening van de belasting op inverkeerstelling (BIV) voor nieuwe voertuigen wordt rekening gehouden met verschillende factoren. In de eerste plaats het vermogen (in kW) dat in de formule wordt vermenigvuldigd met drie factoren: CO2-emissies, de maximaal toelaatbare massa en de aandrijftechnologie. De CO2-factor wordt verkregen door de uitstoot van het voertuig te delen door het gemiddelde van het Belgische wagenpark (nvdr: 136 g/km in 2021), een principe dat ook geldt voor de maximaal toegestane massa (1.838 kg in 2021). Voor de technologie is er nog een factor bepaald. Die bedraagt 0,26 voor elektrische auto’s, 0,8 voor hybride auto’s, terwijl hij stijgt tot 1 voor thermische voertuigen, of het nu benzine, diesel of LPG is.

Het gebruik van deze gegevens, en in het bijzonder de massa, verklaart bijvoorbeeld dat de BIV van een elektrische Peugeot 2008 wordt vermenigvuldigd met 10 (!) in vergelijking met die van een Renault Captur diesel die afneemt, omdat deze SUV ‘slechts’ 1.877 kg weegt tegenover 2.030 kg voor de elektrische Peugeot. Logisch? Niet echt! Maar in het kantoor van minister Henry wordt deze realiteit gerechtvaardigd door het feit dat we een evenwicht moeten bewaren tussen de factoren en dat elektrische voertuigen in elk geval veel deeltjes lijken uit te stoten bij het remmen. Dat klopt, maar waarschijnlijk ook niet meer dan een thermisch voertuig, terwijl het remsysteem van een elektrische auto ook veel minder belast wordt.

Hoe wordt de nieuwe verkeersbelasting berekend?

De berekening van de nieuwe verkeersbelasting wijkt niet af van de BIV. Ze gebeurt op basis van dezelfde drie factoren (CO2, maximaal toelaatbare massa en motortechnologie). Volgens de krant L’Écho “wordt het totale resultaat gedeeld door drie en verhoogd met 50 euro, een bedrag dat ook zou gelden voor een autovignet voor buitenlanders. “

Noteer verder ook dat grote gezinnen kunnen profiteren van een reductie, omdat ze niet verantwoordelijk kunnen worden gehouden voor de behoefte aan een groter en dus zwaarder voertuig. Een vermindering van 100 euro wordt dus toegekend wanneer de maximaal toegestane massa de gemiddelde index van 1.838 kg overschrijdt, maar ook niet hoger is dan 2.500 kg. Mooi, maar eerlijk gezegd zal die, gezien de tariefstijging die de overgang naar dit nieuwe belastingstelsel met zich meebrengt, in veel gevallen nog ontoereikend zijn. Het is verbazingwekkend dat de overheid hier geen verantwoording over hoeft af te leggen. Er moet ook worden opgemerkt dat voor gebruikte voertuigen de BIV ook degressief zal zijn op basis van de leeftijd, zoals eerder al het geval was. Die daling loopt op tot 10% per jaar tot 5 jaar en 5% per extra jaar tot 15 jaar.

Meteen reacties

Natuurlijk lokte de voorstelling van dit belastinghervormingsproject meteen veel reacties uit. En ze zijn niet mals, want sommige inconsistenties doen niets anders dan de langverwachte vergroening van het wagenpark hypothekeren. Verschillende waarnemers zijn van mening dat er een fout in de factoren zit, omdat er voor een massa-index rekening moet worden gehouden met het rijklaar gewicht en zeker niet de maximaal toegestane massa. Zo zouden volgens Traxio bijvoorbeeld sportwagens ,die veel meer uitstoten dan SUV’s, door de mazen van het net glippen dankzij hun lager gewicht

Malgré l’accord du gouvernement autour de la fiscalité automobile en Wallonie, le projet de réforme reste très fragile au point qu’il pourrait ne jamais voir le jour...

Verschillende politieke bronnen wijzen erop dat zo een kloof zal ontstaan tussen Wallonië en Vlaanderen op het vlak van autobelasting. Volgens hen zullen de gehanteerde criteria alleen de oude diesels bevoordelen en zal Wallonië eindigen met een verouderd wagenpark.

Ten slotte zullen de grote winnaars wellicht de leasemaatschappijen zijn die hun producten nog meer zullen richten op particulieren. En aangezien die in Brussel en Vlaanderen gevestigd zijn, zal de belasting erop Wallonië niets opbrengen. Het project is dus nog zeker niet afgerond, want er is nog veel werk aan de winkel!

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon