Wallonië opent fiscale jacht op SUV’s 

Op 1 januari 2023 treedt in Wallonië het decreet voor de nieuwe autobelasting in werking. Hierin is onder meer bepaald dat een gewichtsfactor wordt opgenomen in de belastingberekening. Dit betekent dat vooral SUV’s zwaar worden bestraft. 

Gepubliceerd op 14 december 2021
Leestijd : 4 min

Partagez

Wallonië opent fiscale jacht op SUV’s 

Al jaren moest Wallonië zijn autobelasting bijwerken. Alleen Vlaanderen heeft tot nu toe de moed gehad om zijn fiscaliteit af te stemmen op de realiteit van de groene technologieën. In het zuiden van het land daarentegen (en ook in Brussel) wordt nog steeds een bijna prehistorisch systeem gehanteerd, dat zich eenvoudigweg beroept op het fiscale vermogen of het aantal kW om de belastingen te bepalen.

Maar dit gaat allemaal veranderen vanaf 1 januari 2023, wanneer een nieuw belastingdecreet in werking treedt.  De tekst is ambitieus, maar in een poging om de verloren tijd in te halen, riskeert het ook een zware financiële dobber te worden… Onder meer omdat de nieuwe berekening is gebaseerd op de maximaal toegestane massa, wat vooral de SUV’s zal treffen, net het populairste autogenre op de markt. Zal dit hun einde betekenen?

1 januari 2023

wallonie

Dit nieuwe decreet moet op 1 januari 2023 in werking treden en het is gebaseerd op een zéér complexe formule om de belasting op inverkeersstelling (BIV) te berekenen die van toepassing is op elk voertuig. Er wordt echter geen rekening gehouden met de massa van het voertuig zoals aanvankelijk werd gedacht, maar met de maximaal toegelaten massa (MTM).

Advertentie – lees hieronder verder

De MTM is dus het maximale totale gewicht dat een auto kan wegen, samen met de brandstof, de bestuurder, zijn passagiers en de lading. Natuurlijk, hoe zwaarder en omvangrijker het voertuig, hoe belangrijker deze MTM zal zijn.  Dit betekent dat vooral SUV’s door deze maatregel getroffen zullen worden.

En dat is nog niet alles, want ook de jaarlijkse verkeersbelasting zal berekend worden op de basis van de BIV en niet meer op basis van het vermogen. Een maatregel die dus de eigenaars of kopers van SUV’s dubbel zal straffen.

Berekening

De BIV wordt als volgt berekend: het basisbedrag van de huidige BIV x (CO₂ WLTP cyclus /150 ) x (MTM/2000) x (0,7 voor CNG en LPG, 0,8 voor hybride auto’s, 1 voor benzine, 1,2 voor diesel en 0 voor elektrische voertuigen). Voor de (jaarlijkse) verkeersbelasting is de formule eenvoudiger: een forfaitair tarief van 50 euro + BIV/3.

Enkele voorbeelden…

We merken op dat men voor een Peugeot 3008 1.5 BlueHDi 130 (een eerder bescheiden motorisatie) meer zal betalen: de BIV zou van 495 naar 507 euro gaan voor een iets lagere verkeersbelasting (van 249 euro naar 203 euro).

peugeotsuv

Volgens de formule zou een ecologische Toyota RAV4 zijn belasting zien zakken, maar niet in de verwachte mate, opnieuw vanwege de MTM. Voor de versie van 222 pk (4×4) is nog steeds een BIV van 3556 euro te betalen (tegenover 4957 euro) terwijl de verkeersbelasting zou verdubbelen tot 1235 euro (tegenover 650 euro vandaag).

toyota_rav4_hybrid_2021_eu

Dit is een buitenkans voor groene auto’s met een laag verbruik en CO2-uitstoot.  Maar dit scenario is net zo bestraffend voor grote SUV’s als de Volvo XC90 B5 D waarvan de BIV van 4957 euro naar… 9.317 euro en de verkeersbelasting van 446 euro naar… 3.155 euro stijgt.

volvoxc90suv

Het zijn trouwens niet alleen SUV’s die bestraft zouden worden: ook breaks komen in nauwe schoentjes, zoals voor een Mercedes C-Klasse 180 (toch geen bolide) waarvan de BIV van 2.478 naar 2.516 euro zou gaan en de verkeersbelasting van 249 naar … 889 euro!

mercedes-c-class-c-klasse-classe-c-break-estate-2021

Uiteindelijk zouden alleen kleine compacte modellen als winnaar uit de bus komen, maar zonder dat dit echt belangrijke proporties zou bereiken: voor een Golf VIII 1.5 TSI van 96 kW zou de BIV worden verlaagd van 495 naar 364 euro en de verkeersbelasting van 249 naar 171 euro.

VW-Golf-TGI-2021-test-3

Scherpe reacties

Deze aankondiging lokte uiteraard heel wat reacties uit. Traxio spreekt van een gijzeling van de Waalse burger, in het bijzonder de privérijder, en Touring van een “onaanvaardbaar verlies van vrije keuze voor de consument”.

Ten slotte is alleen Febiac positief over deze aankondiging en gelooft dat de nieuwe formule vrij evenwichtig is in de zin dat het de aankoop van hybride of elektrische voertuigen bevordert terwijl het de aankoop van de meest populaire voertuigen met bescheiden motoren niet bestraft.

De Waalse overheid verdedigt zich door op te merken dat ze de SUV’s helemaal niet willen elimineren, het is gewoon een kwestie de mensen te sensibiliseren op het moment van hun keuze. Merk op dat de maatregel niet met terugwerkende kracht zal zijn. Hij zal dus enkel van toepassing zijn op alle nieuwe voertuigen die na 1 januari 2023 zijn gekocht of besteld.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Partagez

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Peugeot voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.