Belastingen

Autobelasting in België: welke regio is het eerlijkst?

De Belgische autobelasting is al jaren geregionaliseerd, wat betekent dat Vlaanderen, Wallonië en het Brusselse Gewest hun eigen systeem hebben. Maar welke berekening is de eerlijkste en hoe zit het met hybrides en elektrische modellen? Gocar.be geeft een overzicht.

Geschreven door David Leclercq | 17/04/2021

In België werd de autobelasting in 2011 geregionaliseerd. Dit betekent dat we niet allemaal op dezelfde manier worden belast, want de berekening is afhankelijk van de woonplaats. Eerst en vooral is het zo dat er sowieso veel belastingen worden gehoffen in ons land, ook op auto’s en het gebruik daarvan. Zo moet je natuurlijk BTW betalen op de aankoop en een flinke taks op elke liter brandstof (wat overeenkomt met ongeveer 50% van de prijs aan de pomp), maar ook voor je nummerplaat én om de baan op te mogen, door zowel de wagen te registreren (belasting op inverkeersstelling) als door elk jaar wegenbelasting te betalen. De federale regering is verantwoordelijk voor de BTW en de accijnzen op brandstoffen, de gewesten voor het kader voor de inschrijving (BIV) en de verkeersbelasting. Deze dubbele belasting is overal in België van toepassing, ongeacht het gewest, maar het berekeningssysteem is totaal anders, wat kan leiden tot aanzienlijke verschillen naargelang het gekozen voertuig.

In Vlaanderen

Vlaanderen is het eerste (en enige) gewest dat voor een zogenaamde intelligente verkeersbelasting heeft gekozen. Concreet worden er algoritmen gebruikt om de belastingtarieven te berekenen, aan de hand van een aantal criteria met betrekking tot de ecologische impact. Dit systeem rekening met het brandstoftype, het niveau van de luchtverontreiniging (Euronorm) en de CO2-uitstoot, alsook met het fiscaal vermogen van het voertuig. De prijs van de inschrijving varieert van 0 euro voor de properste modellen tot meer dan 10.000 euro voor bijvoorbeeld krachtige sportwagens.

Aanvankelijk werden plug-in hybrides met een lagere CO2-uitstoot vrijgesteld van bepaalde belastingen, net als die op aardgas, al heeft de overheid een lijst met ‘valse hybrides’ opgesteld. Daarnaast moet elke autobezitter jaarlijkse verkeersbelasting betalen, berekend op de CO2-uitstoot, het fiscaal vermogen, op de mate van depollutie van de motor en op de gebruikte brandstof. Sinds 1 januari 2021 gelden er echter nieuwe spelregels wat de wegenbelasting betreft en zijn alleen 100% elektrische voertuigen ervan vrijgesteld. De bedoeling is natuurlijk om Vlamingen aan te moedigen om voor milieuvriendelijkere auto’s te kiezen. De berekening is tegenwoordig ook gebaseerd op de theoretische emissies volgens de WLTP-cyclus en dus niet langer volgens de NEDC-cyclus, die – moet gezegd – minder realistisch was. Het nadeel hiervan is dat de belastingen naar boven zijn gegaan. Ook belangrijk om te weten, is dat vooral dieselwagens, waarvan gezegd wordt dat ze meer luchtverontreinigende stoffen uitstoten (fijnstof, stikstofoxiden), worden benadeeld. Om na te gaan wat de prijzen zijn, heeft de Vlaamse overheid deze online calculator op het internet geplaatst.

In Wallonië en Brussel

Wallonië en Brussel werd er geen hervorming doorgevoerd, of toch geen grote. In deze gewesten blijft de berekening van zowel de inschrijvingstaks als de jaarlijkse verkeersbelasting immers gebaseerd is op een zeer eenvoudig, zeg maar simplistisch schema dat rekening houdt met het aantal fiscale pk’s (gekoppeld aan de cilinderinhoud) en/of het mechanisch vermogen, uitgedrukt in kW.

Wat de CO2-uitstoot betreft: daarvoor wordt vreemd genoeg nog steeds beroep gedaan op de NEDC-cyclus, terwijl WLTP al minstens twee jaar van kracht is. Concreet varieert de BIV van ongeveer 60 euro tot 5.000 euro, waaraan een progressief CO2-tarief wordt toegevoegd voor emissies boven 146 g/km. Aanvankelijk was er ook een verschil tussen benzine- en dieselauto’s, maar dit is al verleden tijd. Er bestaat weliswaar nog steeds een speciale regeling voor auto’s die op LPG rijden (en dus niet op CNG) en die vanaf een bepaald slagvolume in aanmerking komen voor een korting.

Voor de verkeersbelasting geldt opnieuw een vereenvoudigd schema met een marge die momenteel schommelt (ze wordt elk jaar herzien en geïndexeerd) tussen 83,95 en 2.148,30 euro (tot 20 pk). Daarnaast betaal je 117,22 euro per extra fiscale pk. LPG-modellen worden belast met een verhoogd bedrag, wat betekent dat wat je aan de ene kant (bij de inschrijving) als korting hebt gekregen, je aan de andere kant moet opleggen. Een beetje triest.

Klik hier om de BIV en CO2-belastingtarieven van Wallonië en Brussel te kennen, en hier voor de jaarlijkse verkeersbelasting.

Enkele voorbeelden

Stadswagen

Hyundai i10 – € 13.599 – benzine – 99 g/km

Vlaanderen: € 51,05 (BIV) – € 106,26 (verkeersbelasting)

Wallonië en Brussel: € 61,50 (BIV) – € 151,14 (verkeersbelasting) – € 0 (CO2)

Middenklasse gezinswagen

Skoda Octavia 2.0 TDI 85kW – € 32.450 – diesel – 99 g/km

Vlaanderen: € 521,40 (BIV) –  € 439,56 (verkeersbelasting)

Wallonië en Brussel: € 495 (BIV) – € 437,45 (verkeersbelasting) – € 0 (CO2)

Hybride

Toyota RAV-4 2.5 Hybrid – € 38.700 – benzine – 102 g/km

Vlaanderen: € 56,68 (BIV) – € 454,37 (verkeersbelasting)

Wallonië en Brussel: € 2.478 (BIV) – € 437,96 (verkeersbelasting) – € 0 (CO2)

Plug-in hybride

BMW 320e – € 49.200 – benzine – 35 g/km

Vlaanderen: € 45,56 (BIV) – € 223,30 (verkeersbelasting)

Wallonië en Brussel: € 1.239 (BIV) – € 439,56 (verkeersbelasting) – € 0 (CO2)

Elektrische auto

Tesla Model 3 (basismodel) – € 49.990 – elektrisch – 0 g/km

Vlaanderen: € 0 (BIV) – € 0 (verkeersbelasting)

Wallonië en Brussel: € 61,50 (BIV) – € 83,95 (verkeersbelasting) – € 0 (CO2)

Sportwagen

Porsche 911 – € 109.360 – benzine – 215 gr/km

Vlaanderen: € 3.032,14 (BIV) – € 883 (verkeersbelasting)

Wallonië en Brussel: € 4.957 (BIV) – € 842,69 (verkeersbelasting) – € 1.000 (CO2, eenmalig te betalen bij inschrijving)

Conclusie

Zoals je ziet, heeft Vlaanderen een serieuze voorsprong genomen op het vlak van intelligente autobelastingen. Milieuvriendelijkere voertuigen zoals hybrides, plug-in hybrides en elektrische auto’s worden bevoordeeld, terwijl er Wallonië en Brussel een bijna prehistorisch systeem blijven hanteren dat geen rekening houdt met enige technologische vooruitgang en dus ook niet met de ecologische voetafdruk van voertuigen. Wallonië en Brussel hebben de laatste jaren een aantal hervormingsvoorstellen gedaan, maar die werden niet opgevolgd, met als resultaat een verouderd belastingstelsel dat niemand ertoe aanzet zijn gewoonten te veranderen.

Deel dit artikel

Lees meer over

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook

Wagens voor u

Auto's