Het model heet Smartmove en is een heffing op het gebruik van de auto en niet op het bezit ervan, zoals nu het geval is. Voor inwoners van de hoofdstad zal de belasting op inverkeersstelling verdwijnen, net als de jaarlijkse verkeersbelasting, met uitzondering voor auto’s met 15 fiscale pk of meer.
Eens de kentekenplaat is geregistreerd, kan het te betalen tarief berekend worden naargelang de afgelegde afstand, het tijdstip van de reis en het vermogen van het voertuig op basis van de gegevens die worden doorgegeven door de camera’s die nu al worden gebruikt om de naleving van de lage-emissiezone te controleren.
De Smartmove-applicatie gaat ook alternatieven voor de wagen vergelijken, reiskosten te volgen, de impact op de luchtkwaliteit en het klimaat berekenen en “een zo intelligent mogelijke routekeuze bepalen, gebaseerd op realtime informatie.” De Brusselse regering rekent erop dat de heffing in de loop van 2022 van kracht gaat.
De Brusselse minister van Financiën Sven Gatz (Open Vld) erkent dat “er nog een lange weg te gaan is” en dat de gesprekken met Wallonië en Vlaanderen “niet gemakkelijk zullen zijn”. Matthias Diependaele (N-VA) spreekt van een “pestbelasting voor Vlaamse pendelaars”.
Advertentie – lees hieronder verder
Afwijzing door verschillende werkgeversorganisaties
“Dit is geen duurzame mobiliteitsmaatregel. Het risico bestaat dat de verkeersproblemen zich verplaatsen naar de rand van Brussel”, aldus Olivier Willocx van Beci. “Er moet een gemeenschappelijk systeem komen”, klinkt het bij Beci, Voka en Uwe, die aandringen op overleg.
Deze drie organisaties pleiten er ook voor om een deel van de gegenereerde inkomsten te investeren en te gebruiken voor het onderhoud van de wegeninfrastructuur.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be