Actualiteit

Autobelasting wordt in 2023 hervormd in Wallonië

De Waalse autobelasting gaat radicaal veranderen, want het oude systeem is nog steeds gebaseerd op het vermogen en de cilinderinhoud van de wagens. Die omschakeling zal in 2023 gebeuren. Wij gaan ervan uit dat deze belasting correcter, maar ook gunstiger zal zijn voor schone voertuigen.

Geschreven door David Leclercq | 13/09/2021

De hervorming van de autobelasting in Wallonië (belasting op inverkeerstelling (BIV), verkeersbelasting en CO2-malus) was in de vorige legislatuur al een onderwerp van discussie. Maar dit grote project was iets te laat van start gegaan, zodat het uiteindelijk naar de huidige legislatuur werd overgedragen. Dit was de goede keer. Dat blijkt uit het bericht van Philippe Henri (Ecolo), de Waalse minister van Mobiliteit en Klimaat, op 26 augustus dat een totale herziening van de autobelastingen tegen uiterlijk 2023 aankondigt.

Een verouderd systeem

Vlaanderen heeft zijn fiscaliteit al heel geruime tijd hervormd en past zijn berekeningsformules voortdurend aan volgens vele parameters, zoals de Euronorm, CO2, vermogen, maar ook het type motor en dus zijn ecologische voetafdruk. Dat is intelligent.

In Brussel en Wallonië daarentegen werd het oude berekeningssysteem op basis van het motorvermogen en de cilinderinhoud behouden, dat totaal onzinnig is omdat het zelfs de verkoop van schonere auto’s belemmert.  Er is weliswaar een CO2-malus ingevoerd, maar ook die heeft nog weinig zin met de snelle vooruitgang in de automobielsector. Vandaar het belang van een zo snel mogelijke herziening van dit systeem.

Welke criteria voor de berekening?

Het werk aan het voorstel voor een nieuwe tool is nog maar net begonnen en het is daarom nog een beetje vroeg om al een precies idee te hebben van wat de toekomstige autobelasting precies zal zijn. Toch weten we al dat er rekening zal worden gehouden met verschillende criteria, zoals het type motor (benzine, diesel, hybrides, enz.), het vermogen, de CO2-uitstoot, maar ook het gewicht van het voertuig, een parameter die in Vlaanderen niet in rekening wordt gebracht.

Dit is een echter delicate factor, want gewicht is zeker een indicator van de CO2-voetafdruk van de auto, maar het riskeert ook een bestraffing te worden voor elektrische auto’s die met hun accu’s van nature zwaarder zijn.

3 verschillende systemen?

belastingen

De herziening van de autobelasting in Wallonië lijkt goed nieuws te zijn, want ze zal eerlijker zijn, maar toch roept ze ook vragen op over de homogeniteit in ons land.  Op termijn zullen er inderdaad drie verschillende systemen naast elkaar ontstaan, waardoor de Belgen niet op gelijke voet komen te staan: afhankelijk van de regio waar je woont, zal je dus verschillende keuzes moeten maken.

Dit belastinglandschap zou in de nabije toekomst ook nog complexer kunnen worden, omdat de verschillen en het gebrek aan gelijkheid nog verder versterkt zullen worden, aangezien Brussel zijn stadstolproject in de vorm van een kilometerheffing nog steeds niet heeft opgegeven. Het project staat momenteel on-hold na de verontwaardiging uit Vlaanderen en Wallonië die terecht niet accepteren dat andere Belgen die naar de hoofdstad gaan (en vooral pendelkaars) systematisch per kilometer moeten betalen.

Lees meer over

Deel dit artikel

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook

Wagens voor u

Auto's