De samenwerking tussen het Vaticaan en Mercedes gaat 94 jaar terug. De paus gebruikt ook al 45 jaar een tot pausmobiel omgebouwde G-Klasse. Gisteren ging de pausmobiel voor het eerst volledig elektrisch: Mercedes CEO Ola Källenius en zijn medewerkers overhandigden paus Franciscus persoonlijk een uniek handgemaakt voertuig op basis van de nieuwe elektrische G-Klasse.
Maximaal zicht
De paus kan zijn elektrische auto gebruiken voor het jubileum van 2025, een evenement dat slechts om de 25 jaar plaatsvindt en waarvoor miljoenen pelgrims in Rome worden verwacht. De auto voldoet aan hoge eisen en is in nauwe samenwerking met het Vaticaan speciaal ontwikkeld voor gebruik door de paus. Zijn elektrische transmissie, aangepast aan de bijzonder lage snelheden die nodig zijn voor publieke optredens, past bij de encycliek ‘Laudato Si’, waarin paus Franciscus de noodzaak van duurzame ontwikkeling beschrijft.
Advertentie – lees hieronder verder
Een jaar werk
De pausmobiel is ontwikkeld door specialisten van de Magna Steyr-fabriek in Oostenrijk (waar de G-Klasse gebouwd wordt), experten van Mercedes en verantwoordelijken van het Vaticaan. Achterin is de bank vervangen door een enkele, centraal geplaatste en in de hoogte verstelbare zetel. De zetel is draaibaar, zodat het publiek vanuit verschillende hoeken kan worden aangesproken. Achter de zetel zijn links en rechts nog twee eenvoudig zitjes geïntegreerd voor extra passagiers.
Het dak werd verwijderd ter hoogte van de B-stijl en de B-stijl zelf is geïntegreerd in de zijkant, waardoor de auto een uniek profiel heeft. Bij regen of slechte weersomstandigheden beschermt een apart hardtopdak de inzittenden. De linkerachterdeur werd verwijderd, opnieuw opgebouwd uit één stuk en naadloos in de carrosserie gelast. Aan de rechterkant werden de scharnieren van de achterdeur verplaatst naar de andere kant. Om het plaatje compleet te maken, heeft de pausmobiel nog altijd zijn typische parelwitte kleur.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be