Jaguar: grote doorbraak of kapitale blunder?

Jaguar is in volle transformatie. De disruptieve marketing zorgt duidelijk voor ophef. Hoewel de auto onthuld zou worden tijdens de Miami Art Week, is de Design Vision Concept enkele uren voor het evenement ‘gelekt’ op het internet. En dat creëert alweer controverse.

Gepubliceerd op 2 december 2024
Leestijd : 2 min

Deel

Jaguar: grote doorbraak of kapitale blunder?

Bij Jaguar is de tijd rijp voor verandering, na enkele jaren waarin het merk geen nieuwe modellen presenteerde. Voortaan worden de auto’s elektrisch, geïnspireerd op kunst en gepositioneerd in het hogere segment met een gemiddelde prijs van 120.000 euro. Maar het is vooral de marketing die de auto's in de markt zet.

Maar het is vooral de ongebruikelijke marketing van de Jaguar-strategen die niet in goede aarde valt bij de traditionalistische klanten. De identiteit van het merk werd volledig opnieuw uitgevonden, met een nieuw logo, een nieuw lettertype en een reclamecampagne gebaseerd op diversiteit. Meer was er niet nodig om Jaguar als ‘woke’ te bestempelen en op alle sociale netwerken belachelijk te maken. Zo erg zelfs dat Rawdon Glover, managing director van Jaguar, klaagde over het “verachtelijke niveau van haat en intolerantie” waarvan zijn merk het slachtoffer is.

jaguar-concept-leak-rear-quarter

Totale breuk

Het eerste concept in de reïncarnatie, de Design Vision Concept, kun je ontdekken tijdens de Miami Art Week. Of het nu een slim georkestreerde marketingstunt was of een spijtige vergissing, tekeningen van de auto lekten uit op het web. Het minste wat we kunnen zeggen, is dat dit nieuwe model een complete breuk met het verleden van het merk betekent. Het eerste model van een nieuwe generatie onderscheidt zich door zijn forse lengte van meer dan 5 m, zijn enorme motorkap en zijn naar achteren gerichte passagierscompartiment. De ‘onzichtbare’ A-stijlen vloeien over in het glasoppervlak, dat veel smaller wordt voor de dikke achterstijl.

Advertentie – lees hieronder verder

jaguar-concept-leak-side

Geen achterruit

Nog vreemder is de monolithische voorkant met twee zeer fijne koplampen. De wielkasten zijn groot om plaats te bieden aan de enorme velgen. Op de voorvleugels zitten panelen met het nieuwe merklogo en achteruitrijcamera's, want deze auto heeft geen achterruit. De achterkant is het minst geslaagde stijlelement. Het lijkt wel alsof een ventilatierooster de lichten verbergt. Na dit model, dat in 2026 op de markt komt, volgen een coupé en een ander afgeleid model.

De aandrijflijn heeft een vermogen van ongeveer 600 pk en krijgt een grote batterij voor een actieradius van 700 km. De klassieke aanpak lijkt de massa niet langer aan te spreken. Maar zal de durf van Jaguar beloond worden? Afspraak in 2026 om te zien of deze gewaagde zet zijn vruchten afwerpt.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Maxime Hérion Journalist

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Jaguar voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.
Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Jaguar voertuig?
45.688 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.