Bij Jaguar is de tijd rijp voor verandering, na enkele jaren waarin het merk geen nieuwe modellen presenteerde. Voortaan worden de auto’s elektrisch, geïnspireerd op kunst en gepositioneerd in het hogere segment met een gemiddelde prijs van 120.000 euro. Maar het is vooral de marketing die de auto's in de markt zet.
Maar het is vooral de ongebruikelijke marketing van de Jaguar-strategen die niet in goede aarde valt bij de traditionalistische klanten. De identiteit van het merk werd volledig opnieuw uitgevonden, met een nieuw logo, een nieuw lettertype en een reclamecampagne gebaseerd op diversiteit. Meer was er niet nodig om Jaguar als ‘woke’ te bestempelen en op alle sociale netwerken belachelijk te maken. Zo erg zelfs dat Rawdon Glover, managing director van Jaguar, klaagde over het “verachtelijke niveau van haat en intolerantie” waarvan zijn merk het slachtoffer is.
Totale breuk
Het eerste concept in de reïncarnatie, de Design Vision Concept, kun je ontdekken tijdens de Miami Art Week. Of het nu een slim georkestreerde marketingstunt was of een spijtige vergissing, tekeningen van de auto lekten uit op het web. Het minste wat we kunnen zeggen, is dat dit nieuwe model een complete breuk met het verleden van het merk betekent. Het eerste model van een nieuwe generatie onderscheidt zich door zijn forse lengte van meer dan 5 m, zijn enorme motorkap en zijn naar achteren gerichte passagierscompartiment. De ‘onzichtbare’ A-stijlen vloeien over in het glasoppervlak, dat veel smaller wordt voor de dikke achterstijl.
Advertentie – lees hieronder verder
Geen achterruit
Nog vreemder is de monolithische voorkant met twee zeer fijne koplampen. De wielkasten zijn groot om plaats te bieden aan de enorme velgen. Op de voorvleugels zitten panelen met het nieuwe merklogo en achteruitrijcamera's, want deze auto heeft geen achterruit. De achterkant is het minst geslaagde stijlelement. Het lijkt wel alsof een ventilatierooster de lichten verbergt. Na dit model, dat in 2026 op de markt komt, volgen een coupé en een ander afgeleid model.
De aandrijflijn heeft een vermogen van ongeveer 600 pk en krijgt een grote batterij voor een actieradius van 700 km. De klassieke aanpak lijkt de massa niet langer aan te spreken. Maar zal de durf van Jaguar beloond worden? Afspraak in 2026 om te zien of deze gewaagde zet zijn vruchten afwerpt.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be