De Maserati Boomerang werd voor het eerst tentoongesteld op het Autosalon van Turijn in 1971 en zorgde toen voor heel wat opschudding. Deze zeer lage auto met strak design was het werk van Giorgetto Giugiaro, oprichter van het bedrijf Italdesign. Deze zeer getalenteerde, geniale ontwerper stond aan de wieg van auto's zoals de Volkswagen Golf en de Lancia Delta.
De basis van deze ambitieuze concept car was de nieuwe Maserati Bora, een coupé met een 4.7 V8-benzinemotor die 310 pk leverde, een zeer comfortabel vermogen in die tijd. Giugiaro liet het ontwerp van deze Bora volledig los en bedacht een wigvormige carrosserie met scherpe hoeken. De zeer lage Boomerang leek altijd in beweging, zelfs wanneer hij stilstond. Deze eerste uiting van de Giugiaro-stijl, die we later bij veel van zijn creaties zouden terugzien, maakte zo’n indruk dat de Boomerang nooit in de vergetelheid is geraakt, ook al werd er slechts één prototype gebouwd.

Koetswerk in gepolijst aluminium
Fabrizio Giugiaro wilde hulde brengen aan de Boomerang en zijn vader met de Peralta S, een concept car die de MC20 als technische basis gebruikt. Gebouwd voor verzamelaar Carlos Peralta, neemt deze wagen het monolithische ontwerp van de Boomerang over. Fabrizio Giugiaro en zijn designbureau GFG Style hebben geprobeerd deze wagen een modern uiterlijk te geven, terwijl de stijl toch retro geïnspireerd bleef. De carrosserie bestaat uit drie delen in gepolijst aluminium en oogt bijzonder eenvoudig.
Advertentie – lees hieronder verder
Om in de auto te stappen, moet je het centrale deel omhoogtillen. Het is de enige toegang tot wat je een cockpit zou kunnen noemen, zoals bij een gevechtsvliegtuig. De Peralta heeft geen deuren, maar wel zijdelingse ramen die open kunnen, wat geen overbodige luxe is voor wie ermee op de weg wil rijden. Sommige koetswerkelementen zijn ook gemaakt van zichtbaar koolstofvezel. De koplampen zitten verstopt onder de carrosserie.

Vorm en functie
De motor van de Peralta S is de bekende Nettuno V6-biturbo. Met een cilinderinhoud van 3.0 liter levert hij 630 pk en 730 Nm. De motor ligt centraal en wordt gekoeld via luchtinlaten die elektrisch openen om lucht naar het motorcompartiment te leiden. De sprint van 0 naar 100 km/u neemt slechts 2,9 seconden in beslag en de topsnelheid van dit unieke model ligt boven de 300 km/u.
Als show car werd de Peralta S met veel zorg afgewerkt in het interieur. De zetels en het dashboard zijn bekleed met grijs leer met een metaalachtig effect. GFG Style heeft niet zomaar het dashboard van de MC20 overgenomen: het werd volledig herwerkt en de bedieningselementen zijn aangepast met oog voor ergonomie, net zoals Giorgetto Giugiaro dat in 1971 gedaan had bij de Boomerang.
.jpg?width=840)
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be