Brussel mag kilometerheffing invoeren van Europa

Volgens de Europese Commissie discrimineert de Brusselse kilometerheffing de burgers van de andere Europese lidstaten niet. Nu moet de Raad van State nog oordelen of de rechten van de Vlamingen en de Walen door deze maatregel niet geschonden worden. En dan kan de stadstol in Brussel definitief ingevoerd worden. (beeld: Belga)

Gepubliceerd op 29 juli 2021
Leestijd : 2 min

Deel

Brussel mag kilometerheffing invoeren van Europa

De invoering van de Brusselse slimme kilometerheffing ‘SmartMove’ is in januari 2022 gepland. Meteen lokten de plannen voor deze stadstol een storm van protest uit, omdat tal van partijen hierin gewoon een platte extra belasting op rijden zien, die vooral de niet-Brusselaars zal treffen. Wie buiten de hoofdstad woont betaalt immers nog steeds de verkeersbelasting, die voor de Brusselaars wordt kwijtgescholden bij de invoering van SmartMove.

Geen discriminatie zegt EU

Het protest leidde onder meer tot de vraag die Brussels minister-president Rudi Vervoort (PS) de Europese Commissie in mei voorlegde: “Discrimineert de Brusselse slimme kilometerheffing SmartMove burgers van andere Europese lidstaten?” De Tijd meldt nu dat Europa oordeelt dat dit niet het geval is.

Wat Brussel doet met de verkeersbelasting voor de Brusselaars af te schaffen bij de invoering van de kilometerheffing, vormt voor de Europese Commissie geen probleem, omdat het bedrag van de kilometerheffing immers niet een-op-een overeenkomt met de belastingvermindering. Dit in tegenstelling tot een eerder arrest van het Europese Hof van Justitie uit 2019 over de Duitse wegentol, waarbij de Duitse bestuurders de kosten van een jaarvignet konden aftrekken van hun verkeersbelasting, terwijl niet-Duitsers het volledige bedrag moesten betalen.

Daarom is de Brusselse kilometerheffing, die geen verschil maakt in de behandeling van nationaliteiten, niet in strijd met de anti-discriminatiewetgeving van de EU.

Advertentie – lees hieronder verder

Vlaams en Waals protest

Met deze uitspraak van de Europese Commissie is de kous echter nog niet af. In eigen land moet de Raad van State nog de vraag behandelen of Vlamingen en Walen door de invoering van de stadstol gediscrimineerd worden, omdat ze nog steeds de verkeersbelasting zouden moeten betalen bovenop de kilometerheffing. Afwachten maar wat dat zal geven, anders komt de deadline van januari 2022 voor de invoering van de Brusselse slimme kilometerheffing opnieuw in gevaar.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Alain De Jong journalist, tekstschrijver, communicatiespecialist

Deel

Gocar marketplace
51.754 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.
Gocar marketplace
51.754 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.