Actualiteit

Brussel mag kilometerheffing invoeren van Europa

Volgens de Europese Commissie discrimineert de Brusselse kilometerheffing de burgers van de andere Europese lidstaten niet. Nu moet de Raad van State nog oordelen of de rechten van de Vlamingen en de Walen door deze maatregel niet geschonden worden. En dan kan de stadstol in Brussel definitief ingevoerd worden. (beeld: Belga)

Alain De Jong Alain De Jong | Gepubliceerd op 29 jul. 2021 | Leestijd: 3 min

De invoering van de Brusselse slimme kilometerheffing ‘SmartMove’ is in januari 2022 gepland. Meteen lokten de plannen voor deze stadstol een storm van protest uit, omdat tal van partijen hierin gewoon een platte extra belasting op rijden zien, die vooral de niet-Brusselaars zal treffen. Wie buiten de hoofdstad woont betaalt immers nog steeds de verkeersbelasting, die voor de Brusselaars wordt kwijtgescholden bij de invoering van SmartMove.

Geen discriminatie zegt EU

Het protest leidde onder meer tot de vraag die Brussels minister-president Rudi Vervoort (PS) de Europese Commissie in mei voorlegde: “Discrimineert de Brusselse slimme kilometerheffing SmartMove burgers van andere Europese lidstaten?” De Tijd meldt nu dat Europa oordeelt dat dit niet het geval is.

Advertentie – lees hieronder verder

Wat Brussel doet met de verkeersbelasting voor de Brusselaars af te schaffen bij de invoering van de kilometerheffing, vormt voor de Europese Commissie geen probleem, omdat het bedrag van de kilometerheffing immers niet een-op-een overeenkomt met de belastingvermindering. Dit in tegenstelling tot een eerder arrest van het Europese Hof van Justitie uit 2019 over de Duitse wegentol, waarbij de Duitse bestuurders de kosten van een jaarvignet konden aftrekken van hun verkeersbelasting, terwijl niet-Duitsers het volledige bedrag moesten betalen.

Daarom is de Brusselse kilometerheffing, die geen verschil maakt in de behandeling van nationaliteiten, niet in strijd met de anti-discriminatiewetgeving van de EU.

Vlaams en Waals protest

Met deze uitspraak van de Europese Commissie is de kous echter nog niet af. In eigen land moet de Raad van State nog de vraag behandelen of Vlamingen en Walen door de invoering van de stadstol gediscrimineerd worden, omdat ze nog steeds de verkeersbelasting zouden moeten betalen bovenop de kilometerheffing. Afwachten maar wat dat zal geven, anders komt de deadline van januari 2022 voor de invoering van de Brusselse slimme kilometerheffing opnieuw in gevaar.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon