Om te verklaren wat haar intelligente kilometerheffing in de praktijk precies betekent, maakte de Brusselse regering al enkele details van haar project bekend. Dit moet nog een haalbaarheidsstudie ondergaan, vooraleer er een effectieve belasting komt in de strijd tegen de files in Brussel. Een belangrijk detail: de andere regio’s hebben nog inspraak vooraleer de invoering van deze heffing een feit is.
Allereerst wil de Brusselse regering de automobilist niet meer belasten op het bezit van een wagen, maar op het gebruik ervan. Die belasting zal berekend worden op het aantal afgelegde kilometers, het uur waarop het voertuig wordt gebruikt (in het weekend en na 19u rijd je gratis) en het fiscaal vermogen. Concreet wil Smartmove de automobilisten ontmoedigen hun wagen in de spitsuren te gebruiken en hen aanzetten voor andere vervoermodi te kiezen.
De grote vernieuwing is dat met Smartmove de jaarlijkse verkeersbelasting verdwijnt in het Brussels Gewest. Daarnaast zal de belasting op inverkeerstelling nog enkel gelden voor voertuigen vanaf 15 pk fiscaal vermogen.
De eerste testen van dit plan, dat de verplaatsingen met de wagen in de hoofdstad tegen 2030 met 25% wil terugdringen, zullen reeds in 2021 van start gaan. De definitieve invoering van Smartmove is voorzien voor 2022, na overleg met alle partijen op federaal niveau. Maar gezien de talrijke bezwaren, zal dat geen gemakkelijke klus worden.
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be