Dashcams winnen snel aan populariteit onder automobilisten. In België gebruikt zo’n 12% tot 15% dagelijks er een om zich te beschermen bij pech of om bewijsmateriaal te hebben bij een ongeval. Maar is het toegestaan om andere weggebruikers zonder hun toestemming te filmen?
Wat zegt de wet?
Een rechtbank gaf onlangs een automobilist gelijk die geflitst was door een trajectcontrole, nadat hij inconsistenties in de meetgegevens aantoonde. Deze zaak werpt vragen op over de betrouwbaarheid van flitspalen en de mogelijke omvang van dergelijke fouten.
Zijn bestuurders onder invloed van alcohol altijd in fout? Blijkbaar niet, als we een verkeerspecialist moeten geloven. Sommige verzekeraars zouden zelfs illegale maatregelen nemen tegen hun verzekerden. Uitleg.
De nieuwe importtarieven van de Europese Unie treffen zeker niet alleen maar Chinese automerken. Deze bestseller krijgt zomaar eventjes het hoogste tarief op zijn bord.
Schokgolf in Japan, waar een nieuwe fraudezaak is opgedoken. De Japanse autoriteiten hebben gesjoemel vastgesteld met de certificeringstests van de Japanse fabrikanten Toyota, Honda, Suzuki, Mazda en Yamaha. Er zitten ook modellen tussen die in Europa worden verkocht, zoals de Yaris Cross.
Er laait weer politieke steun op om zelfrijdende voertuigen op onze wegen toe te laten. Vlaanderen stelt 2026 voorop als streefdatum voor de technologie. Maar ze wil dat niet zomaar voor auto’s, maar ook voor het openbaar vervoer.
Na Noorwegen neemt ook Griekenland strenge maatregelen voor het vervoer van elektrische voertuigen over zee. En omdat ze zijn meegegeven door het Europees Agentschap voor Maritieme Veiligheid (EMSA) zouden meerdere landen kunnen volgen.
Onlangs berichtten de media over een automobilist die drie boetes kreeg op drie minuten tijd. Maar mag het wel dat je in zo’n korte tijd zo veel boetes krijgt voor dezelfde overtreding? Tijd om het antwoord te zoeken.
Oldtimerliefhebbers drongen al langer aan op een collectieve toelating in de LEZ-zones van ons land. Maar tot dusver mochten ze enkel gratis in Brussel binnen, op basis van een ‘individuele uitzondering’, en in Wallonië. De Vlaamse regering heeft de ongelijkheid aangepakt. Als het rechtscollege zijn goedkeuring geeft, worden alle steden gelijk getrokken.
Het kan gebeuren dat werknemers die hun auto (of een ander auto) gebruiken voor het werk, een boete krijgen. Maar wie moet dat betalen? Is de werknemer verantwoordelijk of kan hij de boete doorschuiven naar zijn werkgever?
Elk jaar gebeuren er tijdens veel ongevallen met gewonden tijdens de spitsuren, wanneer automobilisten onderweg zijn naar hun werk. Maar wie is verantwoordelijk: de werknemer of de werkgever? Wie moet er betalen? Kan de werkgever tussenkomen?
Een problematische situatie: waarom parkeert een automobilist zich voor een garage-oprit, en blokkeert hij zo een voertuig? Wat kan je doen in zo’n situatie?
Het Grondwettelijk Hof moest zich uitspreken over een zaak die door de politierechtbank van Aalst was aangespannen. Het gevolg is dat het openbaar ministerie een overtreder niet meer voor de rechtbank mag dagvaarden als hij een uitvoerbaar bevel tot betaling van zijn boete heeft gekregen.
In deze winterse dagen rijd je vaak in barre omstandigheden met een slechte zichtbaarheid door onder andere mist. Maar wanneer moet je de mistlichten van je auto aansteken? En wanneer mag dat net niet?
Op de parkings van supermarkten zijn er veel zogenaamde ” voorbehouden plaatsen” voor gezinnen of zwangere vrouwen. Mag je daar parkeren en wat riskeer je als je deze borden niet respecteert?