Het was Federaal mobiliteitsminister Georges Gilkinet (Ecolo) die eind vorig de ambitie voor zelfrijdende auto’s een nekschot gaf. “Ook zelfrijdende wagens staan in de file en veroorzaken vervuiling. Voor lange ritten kun je mensen beter aanzetten om de trein te nemen”, zei hij. Meerdere specialisten stonden de minister bij en verklaarden dat ons wegennet te druk is, te veel op- en afritten telt, kortom te complex is, voor het experimenteren met een technologie waarvoor nog heel wat werk aan de winkel is wil ze zich betrouwbaar en veilig in het verkeer mengen.
Maar Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) houdt er een heel andere mening op na. Als het voorlopig niet op landelijk niveau lukt, dan wel gewestelijk. Haar Vlaamse Taskforce Autonoom Vervoer heeft een roadmap uitgetekend om tegen 2026 zelfrijdende auto’s in Vlaanderen mogelijk te maken. Daarmee wil de regio mee het voortouw nemen in Europa. Vorig week nog keurde de Britse regering de wet goed om autonoom rijdende voertuigen toe te laten en ook in Duitsland zijn sommige modellen van bijvoorbeeld Mercedes gemachtigd om autonoom te rijden, maar dan in een filecontext en tot snelheden van 60 km/u. De Vlaamse taskforce is geen nieuw initiatief maar werd in september vorig jaar al door de minister in het leven geroepen. Het werk van de organisatie wordt stilaan concreter.
“Inspiratiebron voor onze eigen regelgeving”
Het initiatief opent Belgische perspectieven voor merken zoals Mercedes, Audi, Ford of vrachtwagenbouwer Einride die al zulke voertuigen testen elders in Europa. Maar de regering lijkt vooral het standpunt van Renault – en ook hoe langer hoe meer pionier Tesla – te volgen. Binnen deze visies wordt de aandacht voor autonoom rijden naar robotaxi’s en pendelbusjes verschoven in plaats van hoopvol te focussen op personenwagens die zelf voor chauffeur spelen. In haar uitleg zei Peeters: “Landen zoals de Verenigde Staten en China zijn al koplopers op het gebied van autonoom vervoer. Op dit moment rijden in tal van steden honderden autonome voertuigen rond. Die ervaringen zullen dienen als inspiratiebron voor onze eigen regelgeving.”
Advertentie – lees hieronder verder
Haar ambitie bestaat erin om tegen eind juli 2026 licenties klaar te hebben voor de exploitatie van robotaxi’s en robotshuttles. Maar Vlaanderen kan niet soloslim spelen en moet samenwerken met het federale niveau om de nodige regels uit te werken. Met andere woorden, de verkiezingen van volgende maand en de mobiliteitsministers die daar uit de bus komen, zullen uiteindelijk beslissen of er in 2026 een doorbraak kan volgen.
Limburg zet zich op de Europese kaart
Wel is duidelijk dat meerdere spelers in Vlaanderen in deze richting kijken. Openbaarvervoermaatschappij De Lijn heeft al de eerste stappen gezet met een proefproject rond autonoom rijdende bussen in Leuven en mikt eveneens op 2026 om in een eerste fase een vijftiental voertuigen in te zetten en op te schalen naar tachtig in een tweede fase. Het gaat dan wel om een vastgelegd traject, de bussen worden niet zomaar in het wild ‘losgelaten’. Limburg – niet toevallig de thuishaven van minister Peeters – heeft zelfs een Europese primeur, met vijf slimme shuttles in de Terhills die bezoekers zonder chauffeur en zonder steward aan boord transporteren. Na een proefperiode is het project live gegaan. Het kent zijn gelijke niet op Europese bodem, dus op dat vlak is er al sprake van pionierswerk.
Het is natuurlijk een heel ander verhaal om pendelbusjes op een afgesloten mijnsite in te zetten dan ze door een drukke stad te jagen, maar het is wel duidelijk dat Vlaanderen niet van plan is om zich bij het standpunt van Gilkinet neer te leggen. Hij wou pas een legaal kader scheppen vanaf het allerhoogste niveau van autonoom rijden, Level 5, waarbij het voertuig elke denkbare situatie aankan. Dat is het niveau dat nog mijlenver van de realiteit is verwijderd en waaraan wordt getwijfeld of het überhaupt haalbaar is.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be