Een recente studie van de American Automobile Association (AAA) waarschuwt voor talrijke storingen in zelfrijdende auto’s. Dit gebeurde na een onderzoek van verschillende semi-autonome voertuigen die momenteel op de markt beschikbaar zijn, van onder andere Hyundai, Subaru en Tesla.
Met name wanneer een fietser een rijbaan oversteekt, blijkt dat het systeem die in een derde van de gevallen niet detecteert. En het verliep niet beter in andere rijomstandigheden, omdat de AAA ook vijftien frontale ongevallen registreerde bij tests met een voertuig dat in de tegenovergestelde richting op één rijstrook reed. Zelfs met een auto die tegen een zeer gematigd tempo reed, wat meer tijd overlaat voor detectie door de computers en radars.
Verbeteringen nodig
De geteste systemen kwamen overeen met het niveau 2 van autonoom rijden op een schaal van 5 (het voertuig bewaakt de weg en bestuurt de auto in geval van problemen; het systeem remt, accelereert en stuurt het voertuig op bepaalde wegen).
Hoewel de AAA erkent dat de apparaten tot op zekere hoogte degelijk presteren, doet ze enkele aanbevelingen, zoals het blijven ontwikkelen van bestaande technologie voordat er overhaast naar andere, nieuwe toepassingen wordt overgestapt.
Advertentie – lees hieronder verder
De organisatie geeft ook aan dat dit een camera zou vereisen die gericht is op de bestuurder die mogelijk gedeconcentreerd raakt (momenteel vereist de wet dat de bestuurder bewaakt wordt) om hem te waarschuwen in geval van falen.
Deze studie valt samen met de oprichting van een taskforce op federaal niveau die zich zal buigen over autonome voertuigen. Vergeet niet dat het systeem bij ons altijd gericht is op de verantwoordelijkheid van de bestuurder, wat betekent dat hij altijd in staat moet zijn om de controle over het stuur terug over te nemen. Inderdaad, de Wegcode bepaalt dat “elke bestuurder geschikt moet zijn om te rijden, de vereiste fysieke kwaliteiten moet hebben en over de nodige kennis en kunde moet beschikken.”
Voor de FOD Mobiliteit is het een kwestie van de band met de sector niet te verliezen en meer te leren, vooral via pilootprojecten zoals die van Brussels Airport waar zelfrijdende shuttles op de tarmac rijden, net als in de Grotten van Han.
Ethische vragen bij een ongeval?
Feit is dat niet alleen de Wegcode in de toekomst zal tellen. Er zal inderdaad ook rekening moeten worden gehouden met artificiële intelligentie, wat onvermijdelijk zal leiden tot een hele reeks ethische vragen over de risico’s van ongevallen en de beslissingen die de auto zal moeten nemen. Met andere woorden: wie moet er worden opgeofferd in een noodgeval?
Deze vragen zijn des te belangrijker omdat Mercedes zopas de niveau 3 automatisering voor Belgische bodem heeft voorgesteld. In dit geval kan de auto het overnemen in geval van een probleem, terwijl hij ook in staat is om de omgeving te bewaken om zich te bewegen, accelereren, remmen en draaien.
Dit niveau is toegestaan in België, omdat het niet de bedoeling is dat de bestuurder zijn aandacht afleidt van het rijden. Niveaus 4 en 5 zijn nog steeds verboden (waarbij de bestuurder niets meer moet doen, zelfs niet opletten). De FOD Mobiliteit wil niet achterhaald raken en het voortouw nemen door middel van een stappenplan.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be