Toyota is samen met vier andere Japanse merken verwikkeld geraakt in een nieuw fraudeschandaal. In de nasleep van de affaire-Daihatsu, een dochterbedrijf van het merk, wilden de Japanse autoriteiten meer te weten komen over de homologatieprocedures van zijn auto- en motorfietsindustrie. Het ministerie van Transport heeft daarom 85 bedrijven in de sector doorgelicht. Bij dit onderzoek doken foutieve praktijken op bij vijf fabrikanten: Toyota, Honda, Suzuki, Mazda en Yamaha. De betrokkenen mogen de modellen van het onderzoek voorlopig niet meer leveren.
Van motorgegevens tot testmanipulatie
De eerder genoemde Daihatsu-zaak, waarbij onjuistheden met crashtestresultaten werden vastgelegd, vormde de directe aanleiding voor dit nieuwe onderzoek. Daarom verklaarde het ministerie achteraf: “Na de Daihatsu-affaire is het uiterst betreurenswaardig dat andere laakbare handelingen aan het licht zijn gekomen, aangezien frauduleuze handelingen het vertrouwen van de gebruiker ondermijnen en de fundamenten van het voertuigcertificeringssysteem doen wankelen.” Er zijn onderzoeken gaande in de kantoren van de betrokken automerken. Een pijnlijke knieval in een land als Japan, waar eer hoog in het vaandel wordt gedragen en kwaliteitscontrole primordiaal is.
Als grootste autobouwer ter wereld is Toyota de belangrijkste naam in dit dossier. In een aparte verklaring heeft het merk bevestigd dat zeven van zijn modellen volgens methoden zijn getest die afwijken van de overheidsnormen. Volgens het ministerie gaat over een waaier aan onregelmatigheden: het opgeven van foutieve data, herschrijven van programma’s voor motorsturing en – ook nu weer – ongeoorloofde aanpassingen voor crashtestresultaten.
Advertentie – lees hieronder verder
Nieuw dieselgate in de maak?
Toyota gaf in een boodschap aan zijn klanten mee dat er geen reden is om het gebruik van de betrokken voertuigen stop te zetten. Maar dit kan uitgroeien tot meer dan een weeffout bij het opvolgen van de officiële procedures. Daagt er een nieuw dieselgate? Het stelt in ieder geval de werking van het certificeringsmechanisme in vraag, waarvan het Japanse overeenstemming vertoont het Europese.
Bij Honda gaat het om niet langer verkrijgbare modellen, bij Mazda zijn de motortests van de Roadster RF en de 2 niet volgens het boekje verlopen. Het verschepen van die auto’s is stopgezet. Ook Toyota roept de verkoop en levering van een lange reeks modellen die nog in Japan worden geproduceerd een halt toe waaronder de Lexus RX en ook een model dat vandaag bij ons in showroom staat: de compacte SUV Yaris Cross. De voor ons land bestemde Yaris Cross wordt niet in Japan, maar in het Franse Valenciennes gemaakt. In het geval van de Lexus RX gaat het om de niet langer beschikbare generatie. Toyota heeft officieel aan de redactie bevestigd dat in Europa verkochte modellen niet geïmpacteerd zijn.
Mazda en Toyota hebben verder al laten weten dat ze er alles aan zullen doen om het klantenvertrouwen te herstellen. Maar het is maar de vraag of een diepe buiging zal volstaan en of dit geen alarmbel is voor de Europese certificeringsinstantie om hun eigen onderzoek op te starten. Fabrikanten moeten verklaren en bewijsstukken leveren dat ze voldoen aan de opgelegde voorschriften, maar hun conformiteit wordt niet systematisch gecontroleerd. Tenzij er rook ontstaat…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be