Het klopt dat Toyota lang afwezig was in deze klasse die bevolkt wordt door kleppers als de Peugeot 2008, de Renault Captur, de Dacia Duster, de Ford Puma en andere Jeeps Renegade, om maar de meest populaire te vernoemen. Een lange tijd… maar niet altijd! De constructeur bood immers al een SUV/cross-over van dit formaat aan in een tijd dat dit segment eigenlijk nog niet eens bestond. Dat was in 2009 met de Urban Cruiser.
Zegt dit model je niets? We vergeven het je, want het was een flop, en het voertuig is alweer vijf jaar van het toneel verdwenen. Wat terloops bewijst dat te ver vooroplopen niet altijd een goed idee is!
Tweede poging
Tien jaar later doet Toyota opnieuw een poging in een klasse die nu in volle bloei is. We hebben de modellen al genoemd die een zware strijd voeren, en daarom vragen we ons af of de Yaris Cross niet een beetje te laat komt en of hij erin zal slagen om zijn plek onder de zon te veroveren. In ieder geval waagt hij zijn kans, omdat hij vele troeven verenigt in een nieuwe cocktail. Maar daarover straks meer…
Advertentie – lees hieronder verder
Eerst en vooral ziet hij er goed uit. Bovendien komt zijn karakter naar onze mening veel beter live tot uiting dan op de beelden. Met zijn mooie proporties, zijn gespierd profiel en zijn “ondeugende” snoet zal hij op straat zeker opvallen.
Zoals vaak bij Toyota is het interieurontwerp iets minder opvallend, maar is de kwaliteit daarentegen van een uitstekend niveau. En verder probeerde men vooral met de systemen en de bedieningselementen het wiel niet opnieuw uit te vinden, zodat je er niet in verdwaalt. Verder is de uitrusting van de Yaris Cross genereus.
Het 9” touchscreen geeft toegang tot een resem geconnecteerde functies, en bovendien is de lijst met rijhulpmiddelen de meest complete in deze categorie. Hij heeft standaard items die elders optioneel zijn, zoals een adaptieve cruise control of automatische grootlichten, of zelfs helemaal niet beschikbaar zijn, zoals de hulp bij ontwijkingsmanoeuvres of de intelligente adaptieve koplampen.
De Yaris Cross is gebaseerd op het platform van de Yaris, maar omdat hij iets langer en iets hoger is, is hij ook iets ruimer, vooral op de achterbank. De koffer varieert van 320 tot 397 liter, naargelang je kiest voor een versie met vier- of tweewielaandrijving.
Unieke mix
We komen bij de mix van troeven waarover we het al hadden. Er zijn ‘gewone’ hybride concurrenten op de markt (in tegenstelling tot plug-ins), zoals de Renault Captur, die niet beschikbaar zijn met vierwielaandrijving (AWD). En er bestaan concurrenten met AWD, maar die zijn ofwel conventioneel, zoals de Duster, ofwel zijn ze uitgerust met een dure oplaadbare hybridisatie, zoals de Jeep Renegade. De Yaris Cross is echter de enige kleine 4×4 SUV die betaalbaar is op vlak van gebruik en aankoop. Zal hij daarmee genoeg punten kunnen scoren? De tijd zal het uitwijzen. Naar onze mening zal het publiek vooral waarderen dat hij is uitgerust met een beproefd hybride systeem.
Niets te leren
Het is duidelijk dat Toyota op vlak van hybrides niets te leren heeft. De Yaris Cross krijgt hetzelfde systeem als de Yaris, die 116 pk haalt uit zijn 1,5-liter benzinemotor en elektromotor (twee in het geval van de AWD-versie). De CVT-automaat stuurt dit vermogen naar de wielen, met een aanzienlijk geringer elastisch effect dan in het verleden.
Ook op de weg trekt de Yaris Cross zich goed uit de slag. Je hebt het hier al zeker gelezen, en misschien ook elders: de nieuwe Yaris heeft een voortreffelijk rijgedrag. Het is een kleine lichte, wendbare en zeer dynamische auto. De Cross krijgt dezelfde chassisconfiguratie, op enkele details na. Achter het stuur vinden we een identiek gevoel terug, dezelfde levensvreugde die we in de stadswagen hadden ontdekt. Natuurlijk is de mechaniek helemaal niet sportief, maar je voelt echt het potentieel van het chassis. En wat als Toyota een Yaris Sport GR4 zou lanceren? Neen, dat zou te gek zijn! Maar je hebt de boodschap wellicht begrepen: dit is een zeer aangenaam autootje om mee te rijden.
En dan is er natuurlijk nog het verbruik. We herhalen het: de knowhow van Toyota is bekend. De constructeur kondigt een WLTP-gemiddelde van 4.3l/100km aan, een cijfer dat iedereen in de stad zou moeten kunnen bereiken, zonder enige specifieke inspanning. Met een vrij anticiperende rijstijl liet uw dienaar een gemiddelde van 4.1l/100km optekenen, op een zeer gevarieerd parcours. Een leuk klein gadget hierbij: de boordcomputer heeft een functie die je percentage 100% elektrisch rijden weergeeft. Aan het einde van de testrit las ik… 74% af!
Noteer ook dat onze test een beetje een “avant-première” was. De Yaris Cross was op dit moment van schrijven nog niet helemaal klaar, maar naar onze mening gaat het slechts over de finetuning van een paar details… Ook over de prijzen kunnen we nog niets zeggen. Wel weten we dat de lancering in het najaar is gepland.
Conclusie
Toyota arriveert zeer laat in deze klasse, maar nam de tijd om de zaken goed aan te pakken. Het valt nog af te wachten hoe er op de carrière van de Yaris Cross zal worden teruggekeken: “Te laat” of “Beter laat dan nooit”?
Toyota Yaris Cross Hybrid: technische fiche
Motor: 3-cilinder, benzine, hybride, 1.490cc; 116 pk; 141 Nm
Aandrijving: naar de voorwielen
Versnellingsbak: CVT automaat
L/B/H (mm): 4.180/1.765/1.560
Leeggewicht (kg): 1.170
Koffervolume (l): 390
Tank (l): 36
0-100 km/u (sec.): 11,2
Prijs: NB
Vermogen: 116 pk
Top: 170 km/u
Gem. verbruik: 4,3 l/100km
CO2: 98 g/km
- Leuke look
- Degelijk rijgedrag
- Verbruik
- Hybride en 4x4
- Veiligheidsuitrusting
- Te laat?
- Afwerking moet beter voor lancering
- Motor niet op niveau chassis
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be