Ferrari is ongetwijfeld het meest begeerde automerk op deze planeet. Wie droomt er immers niet van zo’n – liefst rode – bolide met een luid schreeuwende, hoog in toeren klimmende V8 of V12 onder de kap. Tegenwoordig bouwt de Italiaanse fabrikant zelfs V6‘en die aan elektromotoren worden gekoppeld. Je leest het goed: ook deze illustere autobouwer waagt zich aan plug-in hybride modellen, in afwachting van 100% elektrische Ferrari’s.
Het gamma telt vandaag twee oplaadbare hybrides. Eerst was er de SF90 Stradale, geïntroduceerd in 2019 en goed voor een bijna misselijkmakende 1.000 pk, en dat monster kreeg vorig jaar gezelschap van de 296, beschikbaar als GTB (coupé) en GTS (targa). Laatstgenoemde laat zich aanvuren door een ‘slechts’ 2,9 liter grote V6 biturbo die samen met de elektrocentrale tot 830 paarden laat galopperen. Niet bepaald een Toyota Prius, met andere woorden.
Tot zover het plug-in hybride verhaal, of toch wat dit artikel betreft. De 296 GT3 waar we het nu over gaan hebben, heeft zijn elektrische aandrijving immers vaarwel gezegd en is daardoor een pure benzinedrinker. Minder goed voor het klimaat? Misschien, maar dit scheurijzer dient dan ook uitsluitend voor rondjes op circuits.
Minder krachtig, maar niet minder beestig
Advertentie – lees hieronder verder
Als gedoodverfde opvolger van de 488 GT3 beschikt de 296 GT3 over een liter minder slagvolume en levert hij minder vermogen dan het productiemodel, maar hij is met 600 pk in de aanslag wel krachtiger dan zijn voorganger die 550 eenheden produceert.
Dit twinturbo-beest versluist ook 710 Nm koppel naar de achteras, wat absolute topprestaties mogelijk maakt. Reken daarbij een elektrisch geregelde sequentiële versnellingsbak en een competitie-eenplaatskoppeling en je begrijpt dat dit geen katje is om zonder handschoenen aan te pakken. Gelukkig groeide zijn wielbasis met 6 cm om een iets stabielere rit op de rechte stukken te garanderen.
Tot in de details
Efficiëntie was het sleutelwoord tijdens het ontwerp van deze racewagen, waarvan het weggedrag werd geoptimaliseerd door de Franse tuner Oreca. De ingenieurs hebben ervoor gezorgd dat onderdelen zo bereikbaar mogelijk zijn voor de mechaniekers – een serieus pluspunt is in competitieverband – en zijn gewicht werd bewust laag gehouden (1.250 kg, dankzij het gebruik van composietmaterialen en een onderstel van aluminium). Ook dat is van cruciaal belang in de autosport en al zeker tijdens uithoudingsraces. Evenmin onbelangrijk, of toch voor de gelukkige piloten van dienst: een straffe airco moet de hitte aan boord beperken.
Kortom, deze Ferrari moet zo ‘comfortabel’ mogelijk zijn en zo min mogelijk in de pits belanden. En als hij daar toch terechtkomt, dan is het de bedoeling dat hij als de bliksem weer de baan op kan.
Op naar Daytona
De Ferrari 296 GT3 zal zijn vuurdoop beleven tijdens de 24 Uur van Daytona die op 28 en 29 januari wordt verreden. Da’s nog een poosje wachten. Zijn prijskaartje zou rond de 750.000 euro schommelen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be