De komst van de Ferrari 296 GTB heeft al heel wat stof doen opwaaien in het wereldje. Voor Ferrari-fans was het immers even slikken toen ze vernamen dat die sportwagen niet alleen een V6 achter de zetels verschuilt, maar het tevens om een oplaadbare hybride gaat… Zo eentje met een stekker dus, die ook 100% elektrisch kan rijden.
Ondanks een cilinderinhoud van amper 3 liter (voor een Ferrari is dat weinig…) ontwikkelt de nieuwe aandrijving maar liefst 830 pk. De V6 is gepaard aan een 8-trapsautomaat met dubbele koppeling en die versnellingsbak is mede verantwoordelijk voor de zeer scherpe prestaties: 0-100 km/u lukt in 2,9 seconden en de topsnelheid bedraagt 330 km/u.
Advertentie – lees hieronder verder
In tegenstelling tot bij andere plug-in hybrides wordt de elektrificatie niet gebruikt om het benzineverbruik te verminderen. De 100% elektrische autonomie blijft ook maar beperkt tot 25 km omwille van de kleine 7,45 kWh-batterij.
Een opsteker moet de gemiddelde CO2-uitstoot worden. Voor de GTB spreekt Ferrari van 149 g/km, een cijfer dat niet veel hoger zou mogen liggen voor de GTS met 70 kg extra op de weegschaal (1.540 kg onbeladen).
14 seconden
De 296 GTS is wat we een ‘spider‘ noemen, voorzien van een hardtop die elektrisch op de motorkap wordt ‘gelegd’. Die oefening neemt amper 14 seconden in beslag.
Zoals een F1
Net zoals andere Ferrari’s – en met inspiratie uit de Formule 1 – bezit de 296 GTS talloze bedieningselementen op zijn stuur (waaronder de richtingaanwijzers). Hij is ook uitgerust met een ‘Manettino‘, een kleine hendel waarmee de verschillende rijmodi van de auto kunnen worden gekozen.
De bestuurder kijkt uit op een relatief groot display waarop alle parameters zichtbaar zijn. Wie dat wil, kan als optie kan een tweede scherm in het dashboard laten monteren. Dat dient dan om de passagier te entertainen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be