De nieuwe Ferrari 296 GTB is kleiner dan de SF90, de andere (eerste) plug-in hybride van het Italiaanse sportwagenmerk. Hoewel hij over “maar” een V6-motor in combinatie met een elektrische centrale beschikt, blijft dit een serieus pk-monster. De V6 (een twinturbo met 3 liter cilinderinhoud) levert zomaar eventjes 221 pk per liter, wat het totaal van dit benzineblok op 663 paarden brengt. Tel daar het vermogen van de elektromotor bij en je komt op een totaal van maximum 830 pk. Dit is trouwens geen vierwielaangedreven Ferrari maar een pure achterwielaandrijver met een automatische versnellingsbak.
Assetto Fiorano
Hoewel de Ferrari 296 GTB over een plug-in hybride aandrijflijn beschikt en hij dus ook extra batterijen in zich draagt, blijft zijn leeggewicht beperkt tot 1.470 kg. Dat valt dus heel goed mee. Kiest de klant voor het Assetto Fiorano-pakket, dan worden er regelbare schokdempers, een lichtere achterruit, meer carbon dan gewoonlijk (zowel voor het interieur als voor het exterieur) en een actieve achtervleugel zoals die van de LaFerrari meegeleverd. Bovendien zorgt dit ‘pack’ ervoor dan deze Ferrari 12 kg verliest.
Hoe snel?
De Ferrari 296 GTB heeft amper 2,9 seconden nodig om van 0 naar 100 km/u te sprinten en haalt vanuit stilstand 200 km/u in een eveneens zeer magere 7,3 seconden. Zijn topsnelheid bedraagt volgens de fabrikant meer dan 330 km/u.
Advertentie – lees hieronder verder
En de prijs in België?
Prijzen voor de Ferrari 296 GTB werden nog niet bekendgemaakt.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be