De MGA wordt gezien als een van de meest iconische Britse roadsters uit de jaren vijftig. Zijn lijn is zó perfect dat je er eigenlijk niets aan moet veranderen. De auto werd gelanceerd in 1955 en kende veel succes in de VS, dankzij zijn eenvoud en aantrekkelijke prijs. Oorspronkelijk zat er een 1.5 viercilinder onder de motorkap, goed voor een topsnelheid van 150 km/u – ruim voldoende voor een auto die zelfs geen zijruiten heeft. Vanaf 1959 volgde een 1.6-versie en zelfs een Twin Cam met 109 pk, maar echt krachtig is hij nooit geweest.

Moderne accenten
Voor deze restomod wilde Frontline het iconische karakter van de MGA behouden. De wagen werd volledig gerestaureerd naar nieuwstaat, maar zonder de originele lijn te verstoren. Alleen de toevoeging van led-koplampen valt op, al zijn die bijzonder discreet en vele malen efficiënter dan de originele lichten, die het moesten stellen met eenvoudige gloeilampen.
Het interieur is met veel zorg afgewerkt. Je krijgt digitale instrumenten, zetels in gepatineerd leder met verwarming, een Bluetooth-radio en een centrale console met handig opbergvak voor kleine spullen. De carrosserie werd onder handen genomen met moderne assemblagetechnieken, waardoor het leeggewicht uitkomt op amper 815 kg – een veelbelovende basis voor pittige prestaties.
Advertentie – lees hieronder verder

Ford-motoren
En dat is exact waar Frontline het verschil maakt: de MGA krijgt een ophanging met vijf verstelbare armen (ontwikkeld met Nitron), verstevigde lagers en aandrijfassen, en een sperdifferentieel. De originele MG-motor maakt plaats voor een Ford-blok van 2.0 of 2.5 liter, goed voor respectievelijk 228 of 290 pk.
Die motoren zijn verfijnd met moderne gasklephuizen, een speciale inox uitlaat en scherpere nokkenassen. Frontline ontwikkelde ook een manuele vijfversnellingsbak, specifiek afgestemd op deze krachtbronnen. De remmen zijn aangepast aan het hogere vermogen en de besturing is elektrisch bekrachtigd.

Helemaal op maat
De Frontline MGA Factory Edition werd onlangs gepresenteerd tijdens de 82ste Goodwood Member’s Meeting en wordt in kleine oplage gebouwd. Alles gebeurt volgens de wensen van de klant: van het materiaal voor de zetelbekleding tot de mechanische configuratie. Dit is pure ambacht, met een prijskaartje dat nog niet officieel bekend is, maar volgens geruchten zo’n 200.000 euro bedraagt, exclusief donorwagen. Slik!
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be