Binnen het agentschapsmodel maken fabrikanten rechtstreeks een contract op met de klant voor de verkoop van hun auto’s. Het is voor klassieke merken een vernieuwende aanpak die dealers meer financiële zuurstof geeft als doorgeefluik zonder stockopbouw en merken meer winstmarge. Sinds Stellantis het systeem in België als proeftuin heeft geïnstalleerd is de verkoop in elkaar geklapt - sommige merken zoals Peugeot zagen tot de helft van hun klanten vertrekken. En ook al ligt het niet alleen aan die nieuwe schouder voor hetzelfde verkoopgeweer, het is duidelijk dat het wegnemen van de kortingmarge en eigen marketing bij dealers niet straffeloos verloopt.
Cupra mag sowieso verder
Ook Volkswagen past het model toe, maar alleen op zijn elektrische gamma. Het merk denkt er nu hard over na om ermee te stoppen en onderzoekt zijn positie. Er worden te weinig elektrisch auto’s verkocht, en twee parallelle verkoopkanalen in de lucht houden is volgens de Duitsers te ingewikkeld en te omslachtig. Een terugkeer naar het klassieke model is wellicht de te verkiezen strategie voor de korte en de middellange termijn, dixit het merk. De herziening telt ook voor Audi, Skoda en Cupra. In België past enkel dat laatste merk het systeem toe en de bedoeling is ook dat de Spaanse tak volhardt, wat de uitkomst van het onderzoek ook moge zijn. Volkswagen geeft verder te kennen dat het voor de lange termijn nog steeds mikt op het agentschapsmodel. Dood en begraven is het dus niet.
Advertentie – lees hieronder verder
Je zou kunnen concluderen dat te hard vooroplopen niet per se beloond wordt. Alleen is het agentschapsmodel intussen geen groentje meer. Het werd al meer dan tien jaar geleden uitgevonden door Tesla, dat door het uitschakelen van dealers zich de toorn van de sector op de hals haalde. Nu plukt het de vruchten van die uitgespaarde kost.
Ook Polestar trekt naar de klassieke dealer
Nog een ander voorbeeld van een merk dat faalt in zijn op Tesla geïnspireerde verkoopaanpak is Polestar. Oorspronkelijk bedoeld als een exclusief onlinemerk, dat klanten probeert te bereiken met chique brand stores, internetverkoop en dat op de dealers van het zustermerk Volvo leunt voor het onderhoud, stapt ook dat merk deels over op aanwezigheid bij de concessiehouders. Idem voor dat andere zustermerk Lynk&Co dat met zijn revolutionaire abonnementenmodel (een formule die Tesla niet heeft) niet de verhoopte doorbraak forceert. België is in navolging van Skandinavië een van de eerste landen waar volgend jaar drie Polestar Spaces, in samenwerking met Volvo-dealers ACG Gent, Sterckx-De Smet, Mobicore groep en Vermant Group, worden geopend. Dit wordt een zogeheten non-genuine agentschapsmodel, met lossere touwtjes voor de dealers die ook zelf marketing kunnen voeren en meer prijsvrijheid genieten.
Afwachten of dat zoden aan de dijk zet. Voorlopig past het agentschapsmodel duidelijk in het rijtje van de handicaps die de klassieke automerken door hun verleden meesleuren. Een baanbrekende aanpak lijkt makkelijker te realiseren vanop een blanco lei dan het te integreren binnen een bestaande structuur of een bekende manier van werken. Het is zoals bij de productie van elektrische auto’s, waar efficiëntere tooling en machinerie makkelijker vanaf nul te integreren is dan aanwezige infrastructuur aan te passen. Al is het natuurlijk ook zo dat er maar weinig nieuwe startups in het stadium van een voldragen productie geraken (ook daarop vormt Tesla een uitzondering). Die ervaring en knowhow is dan weer een dada van de klassieke merken.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be