De cijfers voor de automarkt van mei 2024 spreken voor zich: de tweedehandsmarkt blijft kopers aantrekken, met een groei van +4,3%, terwijl die voor nieuwe auto’s daalt met 5,9%. In tegenstelling tot wat men zou denken, is er ook een sterke vraag naar tweedehands elektrische auto’s, vooral in Vlaanderen. Maar we weten waarom.
Een nieuwe auto kopen
In het debat rond mobiliteit geven sommige waarnemers aan dat de prijs van nieuwe auto’s opnieuw zal stijgen, niet in het minst door de nieuwe veiligheidsregels van Europa. De prijzen zouden tot 10% omhoog gaan, ofwel 3.000 euro voor een auto die vandaag 30.000 euro kost.
Een auto kopen blijft een dure gelegenheid. Daarom zoeken veel automobilisten goede deals waarmee ze enkele honderden of zelfs duizenden euro’s kunnen besparen. En hoe zit het met een auto kopen in het buitenland?
Zoals bekend is er dit jaar geen traditioneel Autosalon. In de plaats van de hoogmis van de automobiel kwamen twee volledig andere evenementen. Die afwezigheid houdt de autoconstructeurs gelukkig niet tegen om hun verkoop op peil te houden met aantrekkelijke kortingen. Een overzicht.
Uit een enquête van Traxio blijkt dat drie op de tien Belgen van plan zijn om in 2024 een nieuwe auto te kopen. Da’s echter niet de opvallendste conclusie van het onderzoek…
Uit een onderzoek blijkt dat er grote onzekerheid heerst op de markt van de nieuwe auto’s. Elektrisch, hybride of een klassieke verbrandingsmotor: de helft van de kopers weet niet meer wat te kiezen.
Skoda heeft besloten de prijzen te verlagen om voet aan de grond te krijgen in de markt voor elektrische auto’s. De Enyaq SUV is nu verkrijgbaar voor minder dan 40.000 euro, of zelfs veel minder voor particuliere kopers die in Vlaanderen wonen.
Dat er in januari 2024 geen traditionele autoshow in Brussel is, betekent niet dat de autoverkoop zal dalen. Dat komt omdat fabrikanten er alles aan doen om aantrekkelijke kortingen aan te bieden. En aan de kredietkant is de renteoorlog begonnen.
Hoewel de verkoop van nieuwe auto’s stijgt, zijn we nog ver verwijderd van het niveau van 2019. Dat gezegd hebbende, zou 2024 toch een goed jaar kunnen zijn om een auto te kopen, want in 2025 zullen er een aantal zaken veranderen…
Is de aankooppremie van 5.000 euro voor een elektrische auto in Vlaanderen vanaf 2024 onvoldoende? Dat vinden sommige specialisten in de sector, zoals Volty, een marktplaats voor elektrische voertuigen.
Private lease wordt nog niet veel gebruikt door particulieren, maar kan enorme besparingen opleveren wanneer je een elektrische auto gebruikt. Het verschil met klassieke eigendom kan zelfs oplopen tot meer dan 10.000 euro.
Uit het traditionele JD Power-onderzoek blijkt dat nieuwe auto’s steeds meer problemen ondervinden, vooral op elektronisch vlak.
Europa heeft een schatting gemaakt van de kosten per auto voor de technologie die nodig is om de doelstellingen van de Euro 7-norm te bereiken. Maar blijkbaar zit de wetgever er volledig naast en vallen de uiteindelijke meerkosten tien keer hoger uit dan verwacht. Wie gaat dat betalen?
Volgens Sud Presse zal de prijs van autoverzekeringen in 2023 opnieuw toenemen. De stijging zou 4 tot 5 procent bedragen. Dat blijkt uit navraag bij drie grote spelers uit de sector.
Volgens Belfius moeten Belgen zich steeds meer in de schulden steken om goederen te verwerven, waaronder een auto. Volgens de statistieken moest de consument op slechts één jaar tijd ongeveer 10% meer lenen om een auto te kopen. Is dat houdbaar?