Trajectcontroles: zorgen reglementaire fouten voor de annulatie van duizenden boetes?

Een rechtbank gaf onlangs een automobilist gelijk die geflitst was door een trajectcontrole, nadat hij inconsistenties in de meetgegevens aantoonde. Deze zaak werpt vragen op over de betrouwbaarheid van flitspalen en de mogelijke omvang van dergelijke fouten.

Gepubliceerd op 26 november 2024
Leestijd : 3 min

Deel

Trajectcontroles: zorgen reglementaire fouten voor de annulatie van duizenden boetes?

Het is een echte tijdbom: een automobilist, die geklist werd door een trajectontrole, wist zijn boete te laten schrappen door de politierechtbank. Het leek nochtans een simpele zaak: geflitst in de Cointe-tunnel in Luik met 53 km/u waar 50 km/u was toegestaan, resulterend in een onmiddellijke inning van 63,02 euro. Veel mensen zouden deze gewoon betalen, zonder zich vragen te stellen, maar deze automobilist besloot het grondig te onderzoeken. En met succes.

De automobilist, ervan overtuigd dat hij zich nauwgezet aan de limiet had gehouden, weigerde te betalen en de zaak werd voor de politierechter gebracht. Maar voorafgaand aan zijn verhoor voerde de man een grondig onderzoek uit, waarbij hij wees op inconsistenties in de meting die op het proces-verbaal stonden. Hij ging zelfs zo ver dat hij de afstand van het gemeten traject in kwestie zelf opmat en die 1.810 meter bedroeg en niet 2 kilometer, zoals op het document stond. Een verschil van 190 meter kan natuurlijk een verschil in snelheid betekenen. Erger nog, de bestuurder zocht naar de controlecamera's. En hij vond er een bij het 7,5km-punt, maar niet bij het 9,5km-punt, zoals op het kaartje staat. Hij vraagt zich daarom af waar of hoe hij geflitst kan zijn.

Uitspraak die een precedent schept?

Volgens SudInfo oordeelde de rechter tijdens de zitting dat het onduidelijk was of de radarsectie daadwerkelijk het traject tussen paaltjes 7.5 en 9.5 bestreek. Bovendien constateerde hij fouten in de productie van de vier dossierfoto’s, die zonder bijschriften geen informatie gaven over de locatie of het tijdstip van opname.

Er zijn meer onregelmatigheden aan het licht gekomen, zoals de hoogte van de controlecamera’s, die tussen de 4 en 5 meter boven de grond moeten staan, maar in dit geval op 5,9 meter en 5,92 meter geplaatst zijn. Dit kan de meetnauwkeurigheid beïnvloeden, wat twijfels oproept over de overtreding zelf. Is de automobilist nu de winnaar? Nog niet, want het Openbaar Ministerie is in beroep gegaan, waardoor de zaak nu voor de strafrechter zal komen.

Advertentie – lees hieronder verder

30424

Geen onregelmatigheden?

Uiteraard werd de vraag voorgelegd aan Sofico, dat de trajectcontroles beheert. Volgens Sofico is er geen sprake van onregelmatigheden, omdat alle kilometerstenen en coördinaten overeenkomen met het gelijkvormigheidsattest, aldus de woordvoerster. Maar Sofico erkent ook dat de genoemde sectie niet overeenkomt met het serienummer van de radar. Er is dus sprake van een fout. De lengte van 3.046,877 meter is daarentegen wel correct en komt overeen met het referentienummer van de radar. Er is ook een probleem met de foto's, die een tijdstempel zouden moeten dragen. Wat betreft de hoogte waarop de camera's zijn geïnstalleerd, zou er ook een fout zijn, maar alleen in de radarreferentie, aangezien de radar die voor dit deel is gebruikt wel degelijk aan de eisen voldoet. Wat Sofico betreft lijkt alles in orde te zijn.

Massale protesten

De beslissing van de strafrechter wordt met spanning afgewacht. Als deze de eerdere uitspraak bevestigt, kan dat de deur openen voor duizenden automobilisten om hun boetes op dit traject aan te vechten. Advocaat Bruno Gysels waarschuwt in SudInfo echter voor voorzichtigheid: de rechter zal zorgvuldig afwegen en oog hebben voor de mogelijke golf van betwistingen die dit kan veroorzaken. Of het initiatief van deze automobilist anderen zal inspireren, valt nog te bezien, maar het risico op een overbelaste rechtbank ligt op de loer.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
51.754 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.
Gocar marketplace
51.754 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.