Klimaat / Milieu

LEZ: oldtimers straks weer welkom in Gent en Antwerpen

Oldtimerliefhebbers drongen al langer aan op een collectieve toelating in de LEZ-zones van ons land. Maar tot dusver mochten ze enkel gratis in Brussel binnen, op basis van een ‘individuele uitzondering’, en in Wallonië. De Vlaamse regering heeft de ongelijkheid aangepakt. Als het rechtscollege zijn goedkeuring geeft, worden alle steden gelijk getrokken.

Piet Andries | Gepubliceerd op 29 apr. 2024 | Leestijd: 4 min

Het ziet er sterk naar uit dat de Brusselse regeling voor oldtimers in stedelijke LEZ-zones de norm wordt voor alle Belgische steden. Vlaams Minister van Omgeving Zuhal Demir (NV-A) heeft de nieuwe regeling ontwikkeld, die midden april door de Vlaamse Regering is goedgekeurd. Deze regels betreffen de toegang van oldtimers tot de lage-emissiezones (LEZ) in Antwerpen en Gent.

Volgens de nieuwe regels kunnen lokale autoriteiten besluiten om eigenaren van erkende oldtimers een individuele vrijstelling te verlenen zonder extra kosten. Onder de huidige wetgeving mogen oldtimers maximaal twaalf keer per jaar de LEZ binnenrijden met een betaalde dagpas (35 euro). De aanpassing vertaalt de Brusselse regels, waar de uitzonderingsmaatregel altijd al geldig was, naar het Vlaamse LEZ-beleid.

Advertentie – lees hieronder verder

Patrimoniumwaarde

Er was wel al eens een uitzonderingsmaatregel in Gent en Antwerpen, maar deze had betrekking op auto’s met de ‘hoogste historische patrimoniumwaarde’ en moesten minimaal 40 jaar oud zijn, ofwel nog eens tien jaar ouder dan de geldende grensleeftijd van 30 jaar voor oldltimers. Antwerpen en Gent wilde namelijk geen vrijstelling verlenen aan wagens die al aan een Euronorm moesten beantwoorden, wat bij de jongste officiële oldtimers in 95% van de gevallen de Euro 1-norm voor benzine is.

De gevolgen lagen gevoelig. Sommige oldtimerliefhebbers verkochten hun auto(’s), vzw Red De Oldtimer organiseerde verschillende protestacties die veel ruchtbaarheid kregen en de Belgian Historic Vehicle Association (BEHVA) trok juridisch aan de kar. Het argument is altijd geweest dat oldtimers jaarlijks te weinig kilometers afleggen en daardoor amper een impact uitoefenen op de luchtkwaliteit. De ongebruikelijke afwijking voor auto’s van veertig jaar werd later door de Raad van State vernietigd, maar vervalt op 27 april 2024.

Inschrijving als oldtimer

De klok tikte. Vandaar dat de minister op de valreep met een redding komt. Er is een spoedprocedure bij de Raad van State ingediend ter goedkeuring, waarna de weg dan vrij ligt bij een positief verdict. Naast de leeftijd van minstens dertig jaar moet het voertuig ook ingeschreven zijn als oldtimer met een Belgische nummerplaat die begint met ‘O’, ‘1-O’, of een gepersonaliseerde variant, terwijl het voertuig niet voor commerciële doeleinden mag worden ingezet.

De ‘toekenning op individuele basis’ is overigens wettelijke letter. In de praktijk verloopt de machtiging van de afwijking automatisch. Oldtimerbezitters moeten dan geen actie ondernemen en mogen de lage-emissiezone gewoon in rijden. De afwijking wordt toegekend voor onbepaalde duur. Nog even wachten op het rechtscollege voor officiële toekenning, dus.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon