In een paar jaar tijd zijn dashcams de auto's binnengedrongen. In België gebruikt naar schatting 12-15% van de automobilisten ze, vooral vanwege de toename van het verkeer en de risico's bij een ongeval en dus een vluchtmisdrijf. En het zijn niet alleen automobilisten die ze gebruiken: ook motorrijders en nu ook fietsers proberen zich met dit accessoire te beschermen.
Wat mag je eigenlijk precies doen met dashcambeelden, gezien de strenge privacyregels van vandaag? Mag je bijvoorbeeld andere nummerplaten filmen op de openbare weg? Kunnen de beelden dienen als bewijsmateriaal? En heb je het recht om gefilmd te worden te weigeren? We leggen het uit.
Niet verboden, wel gereguleerd
De Belgische wet verbiedt het gebruik van dashcams niet, maar het gebruik ervan is wel gereguleerd. Dit verschilt van land tot land, aangezien er geen uniforme Europese wetgeving bestaat. Daarom zijn dashcams bijvoorbeeld verboden in sommige landen zoals Luxemburg, Portugal en Oostenrijk. Het gebruik roept namelijk vragen op over privacy en de toepassing van de bekende GDPR-wetgeving die waakt over de bescherming van onze data.
Advertentie – lees hieronder verder
Volgens de algemene regels zijn dashcams natuurlijk toegestaan voor privégebruik, maar het openbaar verspreiden van beelden is verboden omdat dit in strijd is met de GDPR-wetgeving. Anders gezegd: je hebt toestemming nodig van de gefilmde personen voordat je de beelden deelt. De Belgische Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer onderscheidt drie gebruiksscenario’s voor dashcams.
Het eerste is recreatief gebruik, waarbij de beelden, zoals de naam het aangeeft, uitsluitend bedoeld zijn voor persoonlijke doeleinden of beperkt blijven tot de familiekring. Zodra je beelden buiten deze kring gebruikt, moet je toestemming hebben van de betrokkenen of gezichten, nummerplaten en andere herkenbare elementen onscherp maken.
Als bewijs?
Het tweede gebruik dat de Gegevensbeschermingsautoriteit onderscheidt, is het inzetten van dashcambeelden als bewijsmateriaal, bijvoorbeeld bij juridische geschillen. Dit is alleen toegestaan onder strikte voorwaarden. Zo moet de gefilmde persoon direct na een ongeval worden geïnformeerd over het bestaan van de beelden.
De eigenaar van de dashcam blijft volledig verantwoordelijk voor de beelden. Als er iets misgaat, zoals ongeoorloofde manipulatie, ligt de aansprakelijkheid bij hen, ook als derden hierbij betrokken zijn. Bovendien is de eigenaar verplicht om melding te maken bij de Privacycommissie wanneer de beelden voor juridische doeleinden worden gebruikt.
Als derde en laatste onderscheidt de Gegevensbeschermingsautoriteit het gebruik van een dashcam als bewakingscamera in taxi’s, gericht op het interieur van de auto. Dit wordt voornamelijk gedaan om chauffeurs te beschermen bij incidenten, zoals gevallen van agressie door een klant. Passagiers moeten in dit geval duidelijk geïnformeerd worden, bijvoorbeeld via een poster of sticker in de taxi.
Spring dus zorgvuldig om met dashcambeelden. Het internet en platforms zoals YouTube staan vol met video’s, vaak afkomstig uit landen als Rusland, waar dashcams verplicht zijn en de privacywetgeving minder streng is dan hier. Voorzichtigheid is geboden ...
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be