Als het over auto’s gaat, is België een land van uitersten. We staan bekend om de goede kwaliteit van onze tweedehandswagens (vooral in Frankrijk), maar dat kan niet gezegd worden van de staat van onze wegen of het stressniveau achter het stuur. Belgische bestuurders vallen ook op in andere ranglijsten.
Zo blijkt uit een enquête van Vignetteswitzerland.com (de grootste onlineverkoper van de Zwitserse elektronische vignetten) dat Belgische bestuurders bij de gevaarlijkste van Europa horen. België staat namelijk op de negende plaats in de ranglijst. We zijn dus niet de slechtste (gelukkig), maar het blijft een weinig benijdenswaardige plek.

Welke verwijten?
Hoe komt zo’n ranglijst tot stand? Om de landen te rangschikken, baseert Vignetteswitzerland.com zich op zes indicatoren voor verkeersveiligheid: het aantal verkeersdoden, rijden onder invloed, snelheidsovertredingen, slaperigheid, gsm-gebruik achter het stuur en het niet dragen van de veiligheidsgordel. België telt 43 verkeersdoden per miljoen inwoners, net iets beter dan Oostenrijk (44) en Tsjechië (46). Verder zou 24% van de bestuurders rijden onder invloed (tegenover 27,6% in Portugal en 37% in Luxemburg). 65,3% rijdt sneller dan toegelaten, 22,9% is vermoeid achter het stuur, 17,7% gebruikt de gsm tijdens het rijden (is dat niet meer?) en 13,2% draagt geen gordel. Al deze gegevens samen zorgen voor een gevaarscore van 53,33, wat België net boven Letland, Oostenrijk, Griekenland, Luxemburg, Finland, Slovenië, Servië en Portugal plaatst. Frankrijk en Italië staan veel lager in de ranglijst (respectievelijk op plek 17 en 18).
Advertentie – lees hieronder verder

“Deze resultaten benadrukken hoe belangrijk het is om de verkeersregels van elk Europees land goed te begrijpen wanneer je de grens oversteekt”, vindt Mattijs Wijnmalen, algemeen directeur van Vignetteswitzerland.com. “Een goede voorbereiding is essentieel om veilig te reizen in het buitenland. We hopen dat deze studie bestuurders bewuster maakt van hun gedrag op de weg en dat de autoriteiten strenger zullen toezien op de verkeersregels die alle weggebruikers beschermen.”
Het is duidelijk: onze gewoontes veranderen mee met de tijd en technologie. De smartphone blijft een bijzonder groot risico in het verkeer. Weinig bestuurders slagen erin hun telefoon even links te laten liggen onderweg. Ook op het vlak van alcohol- en druggebruik achter het stuur is er nog veel werk aan de winkel. Qua snelheid zijn de resultaten verrassend: de vele controles lijken Belgische bestuurders voorzichtiger te maken. De boetes vliegen ons dan wel om de oren, maar uit de statistieken blijkt ook dat de meeste snelheidsovertredingen kleine en vaak onbedoelde inbreuken zijn.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be