Mobiliteit

Waarom zijn Belgische bestuurders de meest gestresseerde van Europa?

Volgens een studie van de Vinci Foundation zijn Belgische automobilisten de meest gestresseerde bestuurders van Europa. En daar is een goede reden voor.

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 14 mei 2024 | Leestijd: 4 min

Elk jaar voert de Vinci Foundation een groot onderzoek uit naar het gedrag van Europese automobilisten. De organisatie maakt dan een rangschikking van de automobilisten die het meest aandachtig, hoffelijk of agressief zijn. Verrassend genoeg doet België het niet zo goed op de kaart van de Europese bestuurders, met een vijftiende plaats ­­­­­­­­­­­(gelijk met Italië) op het vlak van stress.

Uit het onderzoek van 2024 blijkt dat Nederlandse bestuurders het meest ontspannen zijn, want slechts 8% van de Nederlandse automobilisten beweert gestresseerd te zijn. Daarentegen voelt maar 44% van de Belgen zich rustig achter het stuur. Dat is de laagste score. Zelfs de Fransen zijn meer zen (55%), net als de Duitsers (60%). Het Europese gemiddelde voor kalmte achter het stuur bedraagt 58%.

Advertentie – lees hieronder verder

Door wegwerkzaamheden?

Maar waar komt al die stress vandaan die Belgische automobilisten ervaren? Blijkbaar komt het door de grotere verkeersdichtheid in België, door de kleine oppervlakte van het land, maar ook door de vele wegenwerken. Op vraag van Sud Info bevestigt VIAS deze hypothese en het voegt eraan toe dat Belgische automobilisten door deze factoren nooit precies weten wanneer ze op hun bestemming zullen aankomen.

27547228

Het onderzoek maakt wel een onderscheid tussen stress en agressie achter het stuur. En het goede nieuws is dat Belgische bestuurders minder agressief zijn dan Franse of Duitse bestuurders. Op dit gedragskenmerk zitten rond het Europese gemiddelde. Hoewel agressie natuurlijk vermeden moet worden, is het ook belangrijk om niet gestresseerd achter het stuur te zitten, want VIAS wijst erop dat angst leidt tot meer fouten. Toch blijkt dat Belgen vrij tolerant zijn tegenover andere weggebruikers. Terwijl gemiddeld 43% van de Europese bestuurders anderen als onverantwoordelijk beschouwt, ligt dat percentage in België rond de 30% (tegenover 55% in Polen en 56% in Slowakije). We zouden dus toegeeflijker zijn, misschien juist omdat onze verkeersomstandigheden moeilijker zijn.

Te veel claxonneren?

Toch leidt stress tot gedrag dat zou moeten veranderen. Belgen toeteren bijvoorbeeld onophoudelijk. We staan op de tweede plaats, gelijk met de Grieken (57%) en net achter de Spanjaarden. In vergelijking met de vorige editie van het onderzoek stelt de Vinci Foundation een achteruitgang met 3% vast. Laten we niet vergeten dat claxonneren zonder reden een overtreding van de eerste graad is (58 euro exclusief administratiekosten).

Veel Belgische bestuurders erkennen hun fouten: 20% van de ondervraagden geeft toe een ongeval te hebben veroorzaakt. Dit is het hoogste percentage. Ter vergelijking: de Fransen zitten op 15% en de Nederlanders op 14%. Bovendien geeft 10% van de Belgische bestuurders toe verantwoordelijk te zijn geweest voor een ongeval door gevaarlijk gedrag. Ook hier zijn we eerlijker dan andere Europese landen. Laten we deze conclusies onthouden om de stress te verminderen en ons niet laten leiden door irritatie wanneer we een zondagsrijder tegenkomen. Een goed idee, niet?

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon