Fleet EV Experience Days 2024 – Waarop moet je letten als je een elektrische auto koopt?

Steeds meer Belgische bestuurders stappen over op een elektrische wagen. Niet alleen de rijbeleving maar ook de manier waarop je een kiest auto kiest, verandert hierdoor. Hoe vind je de elektrische auto en laadoplossing die het best bij jouw situatie past? We helpen je graag op weg.

Gepubliceerd op 26 september 2024
Leestijd : 6 min

Deel

Fleet EV Experience Days 2024 – Waarop moet je letten als je een elektrische auto koopt?

Een nieuwe auto kiezen, was de afgelopen decennia voor de meeste bestuurders vrij eenvoudig. Veelrijders kozen een diesel, voor kortere afstanden was een benzine de betere oplossing. Maar tijden veranderen en de juiste elektrische auto vinden, dat is een ander paar mouwen. Veel Belgische bestuurders staan nu voor dat moment. De transitie is volop bezig. Bijna een op de vier nieuwe auto’s in ons land is nu 100% elektrisch. In de eerste helft van 2024 bedroeg hun marktaandeel 24,5%, een nieuw record. België ligt ver voor op de Europese markt, waar de inschrijvingen van batterij-elektrische auto’s 12,5% vertegenwoordigen, amper de helft dus.

ford-explorer

Hoeveel kilometer rijd je?

Net zoals bij een auto met verbrandingsmotor, begint alles met je rijprofiel. Bij een elektrische auto zijn vooral de prestaties van de hoogspanningsbatterij van tel. De bepalende factoren: hoeveel kilometers rijd je op een dag en waar kun je de batterij opladen? Volgens Car-Pass, de vzw die de kilometerstanden bijhoudt, reed de Belgische automobilist gemiddeld 14.075 km in 2023. Dat is 38,5 km per dag.

Het rijbereik van een elektrische wagen vormt dus voor de meeste bestuurders geen probleem meer. De nieuwste elektrische auto’s geraken 400 tot 500 km ver in optimale omstandigheden. Ben je een veelrijder die overstapt van een diesel met groot rijbereik naar een elektrische auto? Of zit je al te denken aan je volgende vakantie naar het zuiden van Frankrijk? Weet dan dat ook het netwerk van snelladers zich snel ontwikkelt. Op een jaar tijd is het aantal publieke laadpunten in België zelfs verdubbeld.

Advertentie – lees hieronder verder

Je kiest het best een wagen met een batterij die past bij je dagelijks vereiste rijbereik. Niet te klein (want dan moet je vaker onderweg laden aan een duurdere snellader), maar ook niet te groot (want dan stijgt het gewicht, het energieverbruik en de prijs van de wagen). Huidige elektrische wagens hebben een hoogspanningsbatterij met een capaciteit van pakweg 40 tot 110 kWh. Hou er ook rekening mee dat je idealiter telkens 20 en 80 procent van de batterijcapaciteit gebruikt. Dat is beter voor de levensduur dan voortdurend rijden met een volledig opgeladen batterij tot ze helemaal ontladen is. Maar zo blijft een deel van het maximale rijbereik wel onbenut.

audi-q6-e-tron

Kijk naar de laadsnelheid

Nog belangrijker dan de grootte van de batterij is de snelheid waarmee je ze kunt opladen. Niet zozeer het piekvermogen maar wel het gemiddelde laadvermogen bepaalt de snelheid. Bepaalde auto’s halen tijdens het laden aan een snellader bijvoorbeeld een piek van 205 kW, maar slechts gedurende enkele minuten. Een auto met een lagere piek maar hoger gemiddelde is dan toch sneller. Auto’s met een 800V-architectuur zijn duidelijk in het voordeel qua laadsnelheid, maar blijven zeldzaam (Audi Q6 e-tron, Hyundai Ioniq 5, Kia EV6 enzovoort).

Welk laadpunt?

In België bestaan er drie soorten netaansluitingen: de monofasige netaansluiting (230V), de driefasige zonder nulgeleider of neuter (230V) en de driefasige met nulgeleider (400V). Alle aansluitingen zijn geschikt om een laadpunt te plaatsen, maar bij de monofasige of de driefasige aansluiting zonder neuter duurt het laden wat langer. Mogelijk moet je je installatie dus verzwaren.

De keuze van het ideale laadpunt hangt ook af van de elektrische wagen en meer bepaald van de aanwezige boordlader. Het is belangrijk om die twee op elkaar af te stemmen. Wanneer je een elektrische wagen kiest met een boordlader van 11 kW op wisselstroom, dan heeft het weinig zin om thuis te investeren in een sterker (en duurder) laadpunt van 22 kW. Je zult er niet sneller mee laden. Specifiek in Vlaanderen hou je ook best rekening met het capaciteitstarief: hogere pieken in je verbruik worden afgestraft. Door het vermogen van het laadpunt zelf te beperken of de auto zelf in te stellen op een maximum vermijd je een hogere elektriciteitsfactuur.

Heb je thuis zonnepanelen? Kies dan een intelligent laadpunt dat opmerkt op welk moment je ‘gratis’ stroom produceert. Laden aan een stopcontact is af te raden omdat het lang duurt en oververhitting kan veroorzaken. Het is eerder bedoeld voor plug-inhybrides met een kleinere batterij.

volkswagen-id

Laadpas voor onderweg

Is het voor jou niet mogelijk om thuis een laadpunt te plaatsen? Dan zijn er enkele alternatieven. Misschien kun je voldoende laden op het werk voor het aantal kilometers dat je rijdt. Anders ben je aangewezen op publieke laadpunten. In Vlaanderen kun je zo’n laadpunt aanvragen mocht er binnen een straal van 250 meter rond je woning nog geen staan. Weet wel dat publieke laadpunten aanzienlijk duurder zijn in gebruik.

De meeste EV-rijders hebben een laadpas om onderweg te laden. Dat zorgt voor extra gemoedsrust. Een laadpas wordt aangeboden door een Mobility Service Provider en heeft de vorm van een betaalkaart, tag met RFID-chip of app. Gebruik je de laadpas slechts sporadisch, dan is een formule zonder maandelijkse abonnementskosten wellicht voordeliger voor jou. Geleidelijk bieden snelladers ook de mogelijkheid om met een bankkaart te betalen, maar we raden toch aan altijd een laadpas bij te hebben.

Wel of geen trekhaak?

Nog een aandachtspuntje: ben je van plan om een fietsendrager, een aanhangwagen of een caravan aan je auto te hangen? Dat is niet bij alle elektrische wagens mogelijk en het sleepvermogen ligt vaak lager. Het is geen probleem om een fietsendrager te plaatsen of een kleine aanhangwagen te slepen. Bij een caravan word je wel geconfronteerd met extra luchtweerstand, waardoor het rijbereik afneemt.

renault-scenic

Andere rijbeleving

Rijd je voor het eerst met een elektrische auto, dan zijn er nog enkele opvallende aanpassingen. Je hoeft niet meer zelf te schakelen, dat gebeurt automatisch. Een elektrische wagen heeft geen koppelingspedaal en met het ‘stroompedaal’ kun je zowel versnellen als vertragen. One pedal driving heet dit. Vertrekken vanuit stilstand gaat bijzonder vlot. Het geluid van de verbrandingsmotor is uiteraard afwezig (al proberen sommige elektrische wagens dit na te bootsen met een speaker). Bij een elektrische auto hoort ook een app waarmee je het laadproces kunt instellen of de auto perfect op temperatuur kunt brengen voor je vertrekt. Ja, elektrisch rijden vergt dus wat aanpassingen. Maar veel bestuurders zijn na hun overstap tevreden.

Wil je deelnemen aan de Fleet EV Experience Days 2024 en zelf auto’s testen? Koop dan nu je tickets!

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Economie
Dit is hoe Mercedes Tesla en de Chinese merken gaat passeren

Net zoals de andere merken heeft Mercedes het niet onder de markt. De crashende verkoop in China en de achterblijvende populariteit van de elektrische vloot maakt barsten in het Duitse huis van vertrouwen, dat traditioneel hard inzet op technologie om zich van zijn concurrenten te onderscheiden. Maar met de nieuwe CLA vecht het merk terug.

Deze week 3 min Piet Andries
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.