De werkelijke kosten van een elektrische auto vergeleken met een auto met verbrandingsmotor blijven voer voor discussie. Hoewel de initiële aankoopprijs van elektrische auto’s vaak hoger ligt, hebben het VIAS-instituut en andere analisten aangetoond dat de gebruikskosten, gebaseerd op de TCO (Total Cost of Ownership), op lange termijn aanzienlijk lager liggen. Deze berekening omvat niet alleen de aankoopprijs, maar ook de energiekosten, het onderhoud, de verzekering en de belastingen, zonder de restwaarde te vergeten wanneer de auto wordt doorverkocht.
Vorig jaar vergeleek VIAS de TCO van verschillende soorten auto’s over een periode van negen jaar en een afgelegde afstand van 135.000 km. De resultaten waren duidelijk: de TCO van een elektrische auto bedraagt gemiddeld 69.290 euro, vergeleken met 71.361 euro voor een benzinemodel en 71.547 euro voor een dieselauto. Deze cijfers tonen een voordeel voor elektrische auto’s, ook al is de kloof niet enorm. Maar het is duidelijk dat het verschil nog toeneemt bij een langere gebruiksperiode.
Deze trend verschilt wel naargelang het model. Bij kleine elektrische auto’s, zoals de Peugeot 208 of Volkswagen Golf, blijft de TCO bijvoorbeeld iets hoger dan die van hun tegenhangers met verbrandingsmotor, voornamelijk door de hogere aankoopprijs. Maar zelfs in deze gevallen helpen bepaalde factoren, zoals het onderhoud en de verzekering, om het verschil te compenseren.
Advertentie – lees hieronder verder
Energiekosten: alles hangt af van het opladen
De prijs van de elektriciteit voor een elektrische auto is ook een doorslaggevende factor bij de beoordeling van de gebruikskosten. En hier zijn er enkele nuances: afhankelijk van waar je je auto oplaadt, kunnen de kosten aanzienlijk verschillen. Je auto thuis opladen, vooral als je een contract met gunstig tarief hebt, is nog steeds veruit de voordeligste optie. Volgens een onderzoek van het VIAS-instituut is elektriciteit een van de goedkoopste ‘brandstoffen’, na LPG.
Ze mogen dan wel praktisch zijn, maar de publieke snelladers kosten aanzienlijk meer. Sommige kosten zelfs 1 euro per kWh. Dat kan duurder zijn dan een volle tank benzine. Daarom is het voor eigenaars van elektrische auto’s van cruciaal belang om bij voorkeur thuis op te laden of op plaatsen waar de laadkosten lager liggen. Dit kan een aanzienlijke impact hebben op de totale gebruikskosten, vooral voor veelrijders of bestuurders die vaak lange afstanden afleggen.
Onderhoud: onmiskenbaar voordeel
Een van de belangrijkste redenen om voor elektrische auto’s te kiezen, zijn de lage onderhoudskosten. In tegenstelling tot auto’s met verbrandingsmotoren hoeven elektrische auto’s geen olie te verversen, riemen te vervangen of bougies bij te stellen. Gemiddeld liggen de onderhoudskosten 25% lager dan voor een benzine- of dieselauto. Dit is niet te verwaarlozen, vooral in een tijd waarin onderdelen en arbeid steeds duurder worden.
Dit voordeel is rechtstreeks te danken aan de eenvoudige mechaniek van elektrische auto’s. Minder bewegende onderdelen betekent minder slijtage en dus lagere onderhoudskosten. Daarbij komen de lange garanties op de batterijen, het belangrijkste onderdeel van deze auto’s, waardoor consumenten gerustgesteld worden over de lange levensduur van elektrische auto’s. Talrijke studies en experimenten hebben aangetoond dat batterijen van oudere generaties enkele honderdduizenden kilometers en meer dan tien jaar meegaan. Dat is dus geruststellend. Wel verslijt een elektrische auto sneller banden dan een auto met verbrandingsmotor door het hogere gewicht. Maar ook hier is het verschil de afgelopen jaren verdwenen door de productie van specifieke banden.
Verzekering: kortingen, maar…
Op het vlak van verzekeringen krijgen elektrische auto’s nog altijd een voorkeursbehandeling. In tegenstelling tot wat je zou denken, is het verzekeren van een elektrische auto niet duurder en kan het in bepaalde situaties zelfs goedkoper zijn. Vaak bieden verzekeraars kortingen aan wegens de lagere milieu-impact van deze auto’s. We vragen ons wel af hoelang dit nog zal duren, aangezien aangetoond is dat elektrische auto’s moeilijker te herstellen zijn dan thermische auto’s. De herstellingskosten bij een ongeval zijn daardoor hoger, wat verzekeraars ontmoedigt en misschien wel aanzet om het geweer van schouder te veranderen.
In België genieten elektrische wagens ook aanzienlijke fiscale voordelen, vooral wanneer de wagen ingeschreven wordt op naam van een bedrijf of een vrij beroep. In beide gevallen bedraagt de belastingaftrek 100%, en dat zal nog enkele jaren zo blijven. Voor particulieren is de situatie ingewikkelder. Vlaanderen kent in 2024 een premie van 5.000 euro toe (3.000 euro voor een tweedehands EV) voor auto’s die aan bepaalde criteria voldoen. In Wallonië en Brussel is er geen aankooppremie, maar de belasting op de inverkeerstelling (BIV) en de jaarlijkse verkeersbelasting zijn er voordeliger tegenover een thermische auto. In Vlaanderen zijn EV’s (voorlopig nog) vrijgesteld van beide belastingen.
Hogere restwaarde?
Tot slot speelt de restwaarde op de tweedehandsmarkt ook in het voordeel van elektrische auto’s. Voorlopig althans. Elektrische auto’s behouden hun waarde beter dan hun tegenhangers met verbrandingsmotor, omdat ze profiteren van regelmatige software-updates, die hun prestaties zelfs na enkele jaren nog kunnen verbeteren. Een auto met verbrandingsmotor wordt wat minder aantrekkelijk zodra hij de fabriek verlaat, omdat de prestaties vaststaan.
Toch is de tweedehandsmarkt momenteel moeilijker voor elektrische auto’s. De modellen op de markt zijn nog jong en vaak uit het hogere segment, waardoor kopers ze wat te duur vinden. Maar de komende maanden en jaren zal dit ongetwijfeld evolueren. Doorgaans zijn elektrische auto’s goedkoper in gebruik. Zelfs bij een gelijke prijs als een model met verbrandingsmotor, zijn ze niet duurder, in tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt.
Wil je deelnemen aan de Fleet EV Experience Days 2024 en zelf auto’s testen? Koop dan nu je tickets!
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be