Crash

Verzekeraars zijn niet dol op elektrische auto’s

Elektrische auto’s zijn tot een kwart duurder om te herstellen na een ongeval dan klassieke. De Duitse koepel van verzekeraars waarschuwt dan ook dat de premies daardoor nog duurder kunnen worden dan vandaag.

Hans Dierckx | Gepubliceerd op 25 jul. 2024 | Leestijd: 4 min

Iedereen wil weleens zijn zeg doen over elektrisch rijden, zo ook de verzekeraars. De Duitse sectorfederatie GDV (Gesamtverband der Versicherer) heeft eens goed naar de Excel-bestanden gekeken en vastgesteld dat elektrische auto’s tot een kwart duurder zijn in herstel dan klassieke exemplaren. De studie keek gedurende 3 jaar naar 38 duo’s van vergelijkbare modellen van dezelfde fabrikant, telkens eentje met een verbrandingsmotor en eentje met elektrische aandrijving. Zo legde men bijvoorbeeld de gemiddelde reparatiekost van een VW Golf naast die van een ID3, of van een Dacia Sandero naast die van een Spring. Meestal, maar niet altijd, bleek de herstelkost een stuk hoger bij stekkerauto’s dan bij exemplaren met een uitlaat.

Wanneer na een ongeval immers blijkt dat de batterij geraakt is, wordt die vaak meteen volledig vervangen, wat meteen resulteert in een zeer hoge factuur voor de verzekeraar. Daar komt nog bij dat dergelijke auto’s, uit vrees voor batterijbrand door een chemische reactie, weleens in een met vloeistof gevulde container worden ondergedompeld, waardoor de auto meteen voor de schroothoop is. Dit kan tot dagen duren, want eens een batterij brandt, is ze vaak nog moeilijk te blussen. Hiervoor zijn wel al oplossingen in de maak, zoals speciale bluslanzen die rechtstreeks in de batterij kunnen gestoken worden, zodat niet de hele auto moet ondergedompeld worden.

Advertentie – lees hieronder verder

Wat brand betreft, communiceerde de GDV trouwens vorig jaar al dat ze bij elektrische auto’s niet meer gevallen telt dan bij benzine- of dieselwagens. De Duitse brandweer kwam al tot dezelfde vaststelling.

Beter ontwerpen

De Duitse verzekeraars roepen de autosector dan ook op om bij het ontwerp meer rekening te houden met de herstelbaarheid van hun producten. In de plaats van het volledige accupakket te verwisselen, zou het beter zijn het demonteerbaar te maken en bijvoorbeeld enkel de beschadigde bekisting te vervangen, of eventueel de geraakte cellen. Niet elke autobouwer houdt daar momenteel rekening mee. Sommige accupakketten kunnen zelfs niet open geschroefd worden, omdat ze verlijmd zijn.

Voor het bepalen van de prijs van een verzekeringspolis, wordt elk nieuw model door experts grondig geïnspecteerd en krijgt het een waarderingscijfer. Men let bijvoorbeeld op de toegankelijkheid van bepaalde schroeven en bevestigingspunten van onderdelen die vaak vervangen moeten worden, zoals bumpers of zijspiegels. Fabrikanten houden hier bij het ontwerp rekening mee, want een goede score maakt de auto in het gebruik goedkoper voor de consument. Daarnaast kan de aanwezigheid van bepaalde rijhulpsystemen die ongevallen helpen voorkomen, de prijs van een polis drukken.

De verzekeraars vragen daarnaast ook om betere opleidingen van garages, sleepdiensten en brandweer, zodat die preciezer kunnen omgaan met beschadigde EV’s, om te vermijden dat er nodeloze kosten gemaakt worden. Voor schade-experts zou het daarnaast goed zijn dat diagnosegegevens vrijer beschikbaar zijn, zodat ook zij beter kunnen inschatten in hoeverre een batterij werkelijk beschadigd is, en wat de herstelkost gaat zijn.

Duurdere polissen

Sowieso hebben elektrische auto’s vaak al een hogere verzekeringspremie dan hun traditionele evenknieën, zeker als het om een omniumpolis gaat. De hogere catalogusprijs zit daarin bijvoorbeeld vervat. Daarnaast hebben EV’s vaak een krachtige motor, of zelfs meerdere exemplaren, waardoor het risico op ongevallen groter wordt, vooral bij minder ervaren bestuurders. Het extra gewicht speelt daarnaast ook een rol, omdat dat bij een ongeval voor grotere schade zorgt bij medeweggebruikers.

De Belgische koepel van verzekeraars Assuralia waarschuwde vorig jaar al dat de verzekeringspremies tegen het einde van dit decennium weleens zouden kunnen verdubbelen, net omwille van die hogere herstelkosten bij EV’s, maar ook omdat blijkt dat ze vaker betrokken zijn bij ongevallen. Overigens voorspellen ze ook voor traditionele wagens een stijging, onder andere omdat ook hun aankoopprijs fors omhoog is gegaan de afgelopen jaren.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon