De Alfa Romeo Junior is een kleine revolutie binnen het merk, want hij hanteert een volledig nieuwe designtaal die ook voor toekomstige modellen zal gebruikt worden. Weg met de ronde vormen van vroeger: de lijnen zijn nu strak en hoekig, met een achterzijde die bijna abrupt wordt afgekapt – een knipoog naar klassieke berlines met kofferdeksel. Prominent aanwezig is het Scudetto, het omgekeerde driehoekige radiatorrooster dat verkrijgbaar is in twee versies: Progresso (met het motief van een slang) en Leggenda (met het merklogo). Dit design breekt bewust met het verleden en toont aan dat Alfa Romeo een nieuwe koers wil varen. De Junior oogt gespierd en modern, en is met zijn lengte van 4,17 m vrij compact. Je moet alleen even wennen aan zijn hedendaagse looks, en de sensuele Alfa’s van weleer vergeten.
.jpg?width=840)
Harde kunststoffen
De ontwerpers verdienen lof, want de Junior lijkt niet op andere modellen uit de Stellantis-groep (zoals de Fiat 600 of de Jeep Avenger), hoewel hij op hetzelfde CMP-platform staat. In het interieur zie je wél meer vertrouwde elementen terug, zoals de versnellingspook en het infotainmentsysteem. Gelukkig oogt het dashboard creatief, met dubbele tellers, een centraal scherm dat naar de bestuurder gericht is en een forse middenconsole. Minder geslaagd: het overvloedige gebruik van harde kunststoffen, wat de algemene kwaliteitsindruk geen goed doet.
.jpg?width=840)
Advertentie – lees hieronder verder
Gemiddelde ruimte
Verwacht geen wonderen van de binnenruimte: dit is niet de grootste troef van de Junior, vooral niet achterin. De knieën raken snel de voorzetel en de forse middentunnel hindert de middelste passagier op de achterbank. De hoofdruimte is dan weer voldoende. Ondanks het geslaagde interieurdesign, valt ook het gebrek aan opbergvakken op. Positief is wel de koffer: die biedt met 415 liter een mooie laadcapaciteit.
.jpg?width=840)
Instapmotor
De Junior werd eerst alleen aangeboden als elektrische Veloce met 280 pk. Daarna volgde een meer toegankelijke elektrische versie met 156 pk (Elettrica) en tot slot deze hybridevariant (Ibrida) met 136 pk, die meteen het instapmodel vormt met een prijs van 29.200 euro. Net deze versie namen we onder de loep. Dat wordt wellicht ook de bestverkopende variant.
Onder de motorkap zit een 1.2-driecilinder, bekend uit tal van andere Stellantis-modellen. Deze keer is hij voorzien van een distributieketting en gekoppeld aan een 48V-hybridesysteem. Dat bestaat uit een elektromotor van 28 pk, geïntegreerd in de zestrapsautomaat met dubbele koppeling. Dankzij een kleine batterij van 0,9 kWh kan de Junior enkele honderden meter volledig elektrisch rijden.

Niet sportief
Het geheel levert een systeemvermogen van 136 pk en een koppel van 230 Nm. Voor een Alfa Romeo zijn de prestaties eerder matig: de sprint naar 100 km/u duurt 8,9 seconden. Vooral het trage hybridesysteem stelt teleur: de verbrandingsmotor komt met trillingen tot leven, de versnellingsbak heeft het lastig bij hernemingen en in stadsverkeer zijn er voelbare schokken.
Het gebrek aan soepelheid kun je deels oplossen door te kiezen voor de rijmodus Dynamic. Je moet leren leven met de sterke recuperatie zodra je het gaspedaal loslaat, want die instelling is jammer genoeg niet aanpasbaar. De besturing is dan weer precies, met een voortrein die mooi instuurt en een achteras die strak op de weg ligt. Keerzijde van de medaille is de stevige ophanging, wat ten koste gaat van het comfort. Tijdens onze testrit noteerden we een gemiddeld verbruik van iets meer dan 6 l/100 km op een gemengd parcours.
Conclusie
Met de Junior heeft Alfa Romeo de nodige middelen om te slagen in een felbevochten segment. Deze compacte SUV is charmant en aantrekkelijk geprijsd. Een aangename verrassing dus, al zijn er ook kanttekeningen. Wij zouden graag een versie zien met dertig pk extra, om de prestaties en sensaties van het Cuore Sportivo opnieuw te beleven.
.jpg?width=840)
- Origineel design
- Interessante prijs
- Aangenaam rijgedrag
- Ruime koffer
- Hybridesysteem mist verfijning
- Niet aanpasbare recuperatie
- Strakke schokdemping
- Beperkte beenruimte achterin
.jpg?width=840)
De Alfa Romeo Junior Ibrida in cijfers
Motor: benzinemotor, driecilinder, 1.199 cm³ (108 pk), elektromotor voorin, gecombineerd vermogen en koppel: 136 pk en 230 Nm, lithium-ionbatterij
Aandrijving: op de voorwielen
Versnellingsbak: automatische versnellingsbak met dubbele koppeling, 6 versnellingen
L/b/h (mm): 4.173 / 1.781 / 1.539
Leeggewicht (kg): 1.230
Koffervolume (l): 415
0 tot 100 km/u (sec): 8,9
Topsnelheid (km/u): 206
Verbruik (WLTP, l/100 km): 4,6
CO₂: 111 tot 118 g/km
Prijs: 29.200 euro
BIV: Vlaanderen: 229,11 euro, Wallonië en Brussel: 323,27 euro
Verkeersbelasting: Vlaanderen: 59,05 euro, Wallonië en Brussel: 123 euro
Ecomalus Wallonië: 0 euro
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be