BYD is op weg om de grootste producent van elektrische auto’s ter wereld te worden. Vorig jaar boekte de Chinese constructeur namelijk 10 miljard dollar meer omzet dan Tesla. En de afgelopen weken staat het Chinese merk duidelijk aan kop, door de instorting van de verkoopcijfers van de Amerikaanse fabrikant.
Een van de sterktes van BYD is ongetwijfeld dat het de hele waardeketen van de elektrische auto beheerst, van de mijnbouw tot het eindproduct, inclusief de batterij (zowel fabricage als onderzoek en ontwikkeling). Daarbovenop komen nog de geavanceerde technologieën die in de smaak vallen, én het zeer brede gamma, onder meer verdeeld over verschillende merken. Denk aan Denza, Fangchengbao en Yangwang.
Luxe en Porsche als doelwit
Het merk Yangwang is nog weinig bekend, maar wil zich profileren als een pure luxespeler. In Europa wordt het voorlopig nog niet aangeboden, maar dat lijkt slechts een kwestie van tijd. Yangwang heeft nu al meerdere modellen, zoals de grote SUV U8 en de opvallende supercar U9 met maar liefst 1.300 pk.

Advertentie – lees hieronder verder
Maar er is nieuws: de constructeur heeft net de nieuwe sedan U7 voorgesteld, zo meldt een Chinees medium. Die zal in China verkocht worden voor 628.000 yuan, omgerekend zo’n 80.000 euro. Het gaat om een luxemodel, want dit prijsniveau komt zelden voor in China – zeker niet bij een lokaal merk. Met de Europese invoerrechten op Chinese elektrische auto’s (in totaal 37,4%), rijst de vraag hoeveel hij hier zou kosten…
1.300 pk in een sedan
Toch lijkt Yangwang zijn klanten echt waar voor hun geld te bieden. De U7 wordt aangedreven door vier elektromotoren die samen goed zijn voor 1.306 pk en een koppel van 1.680 Nm. Resultaat: 2,9 seconden voor de sprint van 0 tot 100 km/u en een topsnelheid van 270 km/u. Je zou je beginnen afvragen of de banden wel op hun velgen blijven zitten…

Hoe ver rijdt deze U7 dan? Best ver, want hij is uitgerust met een speciaal door BYD ontwikkelde LFP-batterij met een indrukwekkende capaciteit van 135,5 kWh. Volgens de Chinese CLTC-cyclus haalt hij een rijbereik van 720 km, wat overeenkomt met zo’n 610 km volgens de WLTP-norm. Ook de laadsnelheid is opmerkelijk: tot 500 kW (al moet je wel een laadpaal vinden die dat aankan), goed voor een laadbeurt van 30 naar 80% in slechts 20 minuten.

En dat is nog niet alles: de U7 biedt ook een zeer geavanceerd autonoom rijsysteem, dat simpelweg ‘God’s Eye A’ heet en drie lidars gebruikt. Daarbovenop krijgt hij een speciale DiSus-Z-ophanging die zou toelaten om door te rijden met een lekke band. Nu is het alleen nog afwachten wanneer deze supersedan bij ons arriveert. Maar dat de Europese luxemerken, met Porsche op kop, zich zorgen moeten maken, staat vast... De Taycan, i7 en EQS zullen alleszins uit een ander vaatje moeten tappen om de verhouding tussen prijs en prestaties te evenaren...

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be