Fraude tegen dronken polishouders van verzekeringen?

Zijn bestuurders onder invloed van alcohol altijd in fout? Blijkbaar niet, als we een verkeerspecialist moeten geloven. Sommige verzekeraars zouden zelfs illegale maatregelen nemen tegen hun verzekerden. Uitleg.

Gepubliceerd op 10 juli 2024
Leestijd : 3 min

Partagez

Zijn dronken bestuurders die betrokken zijn bij een ongeval automatisch in fout? En kan hun verzekering automatisch actie tegen hen ondernemen? Nee. Dat zegt Bruno Gysels, een advocaat gespecialiseerd in verkeerszaken, in de kolommen van Sud Info. Het zou dus verkeerd zijn om te denken dat de verzekeringsmaatschappij altijd het recht heeft om zich te keren tegen de polishouder omdat hij gedronken had.

De verzekering in kwestie is de BA-verzekering (burgerlijke aansprakelijkheid), ofwel het deel van het contract dat de tegenpartij vergoedt voor materiële en lichamelijke schade. Volgens Bruno Gysels is het de plicht van de verzekeringsmaatschappij om de tegenpartij te vergoeden, of de verzekerde nu dronken is of niet. Pas daarna kan de verzekeraar optreden tegen de dronken bestuurder om een deel van de schadevergoeding te recupereren. Dit staat bekend als een regresvordering.

Strikte voorwaarden

Maar wat minder bekend is, is dat deze vordering strikt gereguleerd is. En een alcoholgehalte boven de wettelijke limiet is niet voldoende om deze actie automatisch te starten. De verzekeraar moet bewijzen dat de verzekerde niet in staat was om te rijden door een te hoog alcoholgehalte. Er moet bewijs worden geleverd voor een rechtbank, dat gebaseerd kan zijn op de bevindingen van de politie ter plaatse.

Bovendien moet de verzekeraar ook een oorzakelijk verband kunnen aantonen tussen de dronken toestand van de verzekerde en het veroorzaakte ongeval, vervolgt Benoît Gysels. Zonder deze voorwaarden kan de verzekeraar dus geen terugvordering van de betaalde schadevergoedingen eisen. En er is ook een verjaringstermijn van drie jaar. Na deze periode is de verzekeraar te laat en kan het niets meer van haar verzekerde eisen. Last but not least: de vergoeding die de verzekeringsmaatschappij kan eisen, komt nooit overeen met de volledige schadevergoeding die aan de tegenpartij is betaald. Er is immers een plafond.

Advertentie – lees hieronder verder

Misbruik?

Uit de ervaring van Bruno Gysels blijkt dat steeds meer verzekeringsmaatschappijen regresvorderingen ondernemen zonder de toepassingsvoorwaarden te respecteren. De advocaat geeft aan dat dit (nog) geen algemeen fenomeen is, maar dat voorzichtigheid geboden is en dat er voldoende aandacht aan moet worden besteed. Volgens hem maken sommige verzekeraars misbruik van de situatie.

Een voorbeeld: een polishouder kreeg 8.766 euro aangerekend na een ongeval in 2018. De betrokkene was licht onder de invloed van alcohol en had een andere weggebruiker verwond bij het verlaten van een parkeerplaats. Hij werd in 2019 veroordeeld door de rechtbank. Maar het is 6 jaar na de veroordeling dat deze bestuurder een brief van zijn verzekeraar ontving waarin werd gevraagd om het bedrag terug te betalen. Dit is een typisch geval waarbij de verzekeraar misbruik maakt van de situatie, vooral omdat de bestuurder niet veroordeeld was voor dronkenschap… In dit geval belde de advocaat naar het bedrijf dat de claim eenvoudigweg annuleerde. Maar hoeveel gevallen zijn er vermeden voor hoeveel verzekerden? Dat is de vraag…

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Lees meer over
Door David Leclercq Autojournalist

Partagez

Gocar logo
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar logo
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.