Elke vrachtwagen zal worden uitgerust met een zendtoestel, de zogeheten OBU (of On Board Unit). Die wordt op het dashboard gemonteerd en werkt als een GPS-toestel. Het toestel registreert het afgelegde traject. De gebruiker ontvangt vervolgens een afrekening met het aantal afgelegde kilometers, het gebruikte routetype, het gewicht van het voertuig en de emissienorm van de wagen.
Om fraude tegen te gaan, zal er ook worden gecontroleerd op de aanwezigheid van het toestel. Dat zal op drie manieren gebeuren. Er komen vaste portieken boven de rijbaan, flexibele radars en er worden mobiele interventieploegen ingezet. Wanneer er een overtreding wordt vastgesteld, betaalt de gebruiker een boete van 1.000 euro.
Sudpresse kon vertrouwelijke documenten inkijken waaruit men ook kon afleiden dat België klaar is om een kilometerheffing in te voeren voor alle voertuigen ! Volgens de krantengroep stond dat zwart op wit in de doelstellingen van Viapass. Dat is een structuur die werd opgezet in de drie regio’s om deze tol daadwerkelijk te kunnen innen.
Bent u voor of tegen het instellen van een kilometerheffing ?
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be