In Europa is de publieke laadinfrastructuur ondermaats. Dit zal zeker problemen veroorzaken aangezien de elektrische auto de komende maanden en jaren wellicht op grote schaal (en snel) doorbreekt. We zagen al verschillende intenties en initiatieven.
Meerdere landen beloven tegen 2030 een netwerk van snelladers om de evolutie op de automarkt te volgen. Goed, maar niemand lijkt de situatie echt onder controle te hebben. Brussel kondigt bijvoorbeeld 11.000 publieke laadpalen aan tegen 2035, Vlaanderen 35.000 tegen 2025 en Wallonië een bescheiden aantal van 7.000 in 2024-2025.
Tesla schittert
Wie wellicht in zijn vuistje lacht bij deze rampzalige organisatie, is CEO Elon Musk. Hij slaagde erin Tesla op eigen houtje te ontwikkelen, zonder te rekenen op externe hulp. Het succes van Tesla schuilt namelijk niet alleen in de sterke elektrische auto’s, maar ook in het netwerk van Superchargers dat goed georganiseerd is en nog altijd voorbehouden is aan Tesla-rijders.
Advertentie – lees hieronder verder
Het is niet omdat de publieke en private sector het aantal laadpalen begint te vermenigvuldigen, dat Tesla zijn netwerk van Superchargers zou opgeven. Integendeel zelfs. Het netwerk blijft maar uitbreiden. In de loop van het derde kwartaal van 2021 werden 450 nieuwe Superchargers geplaatst in Europa, op 55 locaties verspreid over 16 landen.
Duitsland telt het grootste aantal nieuwe exemplaren (111), gevolgd door Frankrijk (76) en daarna het Verenigd Koninkrijk en Zweden. In België zijn er momenteel vijftien Supercharger-stations en daar komen nog drie nieuwe bij in 2022 (Brussel, Charleroi en Luik). De nieuwe Superchargers zijn bijna allemaal van het V3-type, waarbij het vermogen kan oplopen tot 250 kW bij de batterijen van de jongste generatie. In totaal biedt Tesla vandaag 6.500 Supercharger-stations aan in Europa.
Wat, op het moment dat de elektrische auto doorbreekt, echt een grote troef is. Meermaals kwam ter sprake dat het Amerikaanse merk zijn netwerk ook voor andere elektrische auto’s zou kunnen openstellen. Maar dat is nog altijd niet het geval en we kunnen ons voorstellen dat – mocht het ooit gebeuren – de prijs hoog zal zijn voor wie geen Tesla heeft.
Tesla is trouwens niet van plan om zijn politiek te veranderen. Het merk bouwt nu zelfs zijn allereerste Superchargers in Afrika (Tanger en Casablanca). Waren onze beleidsmakers maar even doeltreffend …
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be