De stad Antwerpen gaat harder optreden tegen ‘milieuactivisten’ die banden van SUV’s laten leeglopen. Nadat Groen-gemeenteraadslid Niel Staes hierover een vraag stelde aan burgemeester Bart De Wever, werd onthuld dat één van de betrapte overtreders … een verkiezingskandidaat van Groen zelf is.
SUV
Nieuwe automodellen worden gemiddeld 400 kilogram zwaarder dan de vorige generatie. Tot die onthutsende conclusie kwam de redactie van het Britse magazine Autocar, bij analyse van hun eigen testdatabank.
Elk jaar stijgt het marktaandeel van SUV’s. De trend ontstond 25 jaar geleden in de Verenigde Staten en overtuigt nu steeds meer kopers. In 2023 was bijna de helft van alle verkochte auto’s een SUV. En dat is geen goed nieuws voor de planeet, want deze trend naar zwaardere voertuigen doet de winst in efficiëntie van het wagenpark teniet.
Raar maar waar: tot nu toe was het niet strafbaar om banden van geparkeerde auto’s plat te zetten. Onder meer in de stad Gent is dit nochtans een echte plaag voor SUV-rijders. De burgemeester grijpt eindelijk in: de vandalen riskeren voortaan een GAS-boete.
De Gentse schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw heeft een nieuw idee om grote auto’s weg te pesten uit zijn stad. Hij viseert vooral SUV’s en wil deze bestuurders ‘verwelkomen’ met een boete wanneer ze op of over de lijnen parkeren.
Parijzenaars hebben afgelopen zondag gestemd in een referendum over de plaats van SUV’s in de stad. Inwoners van de hoofdstad stemden voor het verdrievoudigen van de parkeertarieven op straat voor deze type auto’s. Dit zou de Brusselse minister van Mobiliteit, Elke van den Brandt, op ideeën kunnen brengen…
SUV’s blijven wereldwijd de populairste voertuigen en zijn goed voor meer dan de helft van alle autoverkopen in Europa. Voor het Internationaal Energieagentschap (IEA) is dit een probleem en moet er een einde komen aan deze te energieverslindende autotype.
Al jarenlang stellen we vast dat auto’s groter en zwaarder worden. Volgens Transport & Environment is dat een serieus probleem. De milieuorganisatie pleit voor een verschillend parkeertarief voor kleine en grote auto’s. Maar is dat geen discriminatie?
Sinds de herlancering in 1999 weet Dacia te fascineren met zijn businessmodel, dat gebaseerd is op budgetvriendelijke modellen die toch veel winst genereren. Het merk wil de komende jaren op dit succes voortbouwen door zich massaal op SUV’s te richten.
De elektrificatie bij Mercedes gaat steeds sneller, in die mate zelfs dat er nu een volledig 100 procent elektrisch gamma beschikbaar is: de Mercedes EQ-modellen. De EQE SUV blinkt uit in de klasse van de gezins-SUV’s.
Na de X1 vernieuwt BMW ook de X2 met een radicaal andere stijl. Voor het eerst komt er ook een elektrische versie, de iX2.
Voor zijn zesde generatie haalt de Honda CR-V alles uit de kast om in de smaak te vallen: een opvallende stijl, een hybride en een plug-inhybride.
Nog nooit van Omoda gehoord? Schaam je dan vooral niet, want deze Chinese autofabrikant werd pas vorig jaar opgericht. Een slimme zet, zo zou snel blijken. 2023 was nog niet begonnen en het nieuwbakken merk had al 451.337 SUV’s geëxporteerd…
Wie op zoek is naar een imposante en opvallende SUV heeft er vanaf oktober een keuze bij. Hedin Automotive haalt namelijk de Hongqi E-HS9 naar ons land. De treffende gelijkenis met Rolls-Royce is geen toeval.
SUV’s worden met de vinger gewezen omdat ze te veel plaats innemen in de stad en overlast veroorzaken. De stad Parijs heeft al maatregelen genomen tegenover deze auto’s en nu lijkt het de beurt aan Brussel. Is de jacht op de SUV geopend?