Stennis schoppen in de luxeklasse? Dat lukte de vorige DS 9 maar ondermaats. Dus gooit DS het met zijn nieuw vlaggenschip, N°8, over een compleet andere boeg: een uitgesproken cross-overlook, een volledig elektrische aandrijving én een vleugje presidentiële allure. Veranderde niet: de ambitie om de Duitsers het vuur aan de schenen te leggen. Maar de zwoele naam alleen zal het niet trekken …
SUV
Volgens een studie blijven SUV’s maar groeien. Ze nemen dus steeds meer ruimte in, maar worden ook gevaarlijker door hun hogere motorkap: die is tussen 2010 en 2024 met 7 cm toegenomen. Dat baart zorgen, zoveel zelfs dat sommige organisaties pleiten voor een verbod op SUV’s in bepaalde straten. Maar is dat echt de juiste aanpak? Niet noodzakelijk...
Onlangs hoorden we over een studie in opdracht van de uittredende Brusselse minister van Mobiliteit, Elke Van Den Brandt. Maar wat er niet bij gezegd werd, was dat het als basis zou kunnen dienen voor het verbannen van SUV's in onze hoofdstad. Dat staat in de supernota die als basis dient voor de onderhandelingen van de volgende regering.
Elk jaar stijgt het marktaandeel van SUV’s. De trend ontstond 25 jaar geleden in de Verenigde Staten en overtuigt nu steeds meer kopers. In 2023 was bijna de helft van alle verkochte auto’s een SUV. En dat is geen goed nieuws voor de planeet, want deze trend naar zwaardere voertuigen doet de winst in efficiëntie van het wagenpark teniet.
Parijzenaars hebben afgelopen zondag gestemd in een referendum over de plaats van SUV’s in de stad. Inwoners van de hoofdstad stemden voor het verdrievoudigen van de parkeertarieven op straat voor deze type auto’s. Dit zou de Brusselse minister van Mobiliteit, Elke van den Brandt, op ideeën kunnen brengen…