Al bijna twintig jaar is het fenomeen bekend: elk jaar palmen SUV’s een beetje meer marktaandeel van de traditionele auto’s in. Deze aankoopgewoontes blijven niet zonder gevolgen voor de andere autotypes: de monovolume is (zo goed als) verdwenen, net als het merendeel van de cabrio’s, coupés en zelfs sommige sedans. Vorig jaar was 48% van de wereldwijd verkochte nieuwe auto’s een SUV, ofwel 37,2 miljoen stuks. SUV’s en andere crossovers zijn nu goed voor 25% van alle auto’s in het verkeer.
Deze stijging is geen goed nieuws, stelt het IEA (Internationaal Energie Agentschap) in zijn analyse van de autoverkoop. Deze autotrend is dan ook dominant geworden. Kopers waarderen deze relatief veelzijdige auto’s, die eruitzien als een terreinwagen, een grote bodemvrijheid hebben en soms op de vier wielen aangedreven worden.
Probleem
Volgens het Internationaal Energie Agentschap stelt het succes van de SUV ook een probleem. Deze auto’s zijn doorgaans zwaarder en minder aerodynamisch, wat leidt tot een hoger brandstofverbruik, wat natuurlijk meer broeikasgassen veroorzaakt.
Advertentie – lees hieronder verder
Dit is niet zomaar een illusie. Hoewel ze erg comfortabel zijn, zijn SUV’s gemiddeld 0,3 m2 groter dan een traditionele gezinswagen, terwijl ze tussen de 200 en 300 kg meer wegen, volgens het IEA. En dat is nog niet alles: omdat ze groter zijn, hebben SUV’s meer grondstoffen nodig om te bouwen en stoten ze uiteindelijk 20% meer CO2 uit.
Niet elektrisch
Het IEA stelt vast dat de overgrote meerderheid van de SUV’s nog altijd aangedreven wordt door verbrandingsmotoren, ook al is de Tesla Model Y het bestverkochte model in deze klasse. Globaal bekeken blijven elektrische SUV’s zeldzaam, goed voor slechts 20% van alle verkochte SUV’s.
Het IEA heeft ook de totale CO2-impact van SUV’s berekend. Hun toename in de totale samenstelling van het wagenpark heeft namelijk een effect op de wereldwijde uitstootcijfers van broeikasgassen. Alle SUV’s stootten in 2023 1 miljard ton CO2 uit, 100 miljoen ton meer dan in 2022. Hierdoor zijn dagelijks 600.000 vaten olie meer nodig om SUV’s van energie te voorzien, oftewel 25% van de toename van de totale vraag naar olie. Het idee dat het aandeel van de transportsector in het olieverbruik snel zal dalen, klopt dus niet. Het IEA moedigt regeringen daarom aan om de overgang naar elektrische auto’s te versnellen. Maar zullen ze positief reageren op deze oproep? In België geeft alleen Vlaanderen een aankooppremie voor particulieren. Maar voor hoe lang nog?
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be