OPEC+ heeft aangekondigd dat het de olieproductie vanaf september weer verhoogt. Dat betekent dat de volumes terugkeren naar het niveau van 2023. Die beslissing kan de brandstofprijzen opnieuw doen dalen, al zou deze productieverhoging de laatste kunnen zijn voor een hele tijd. Het evenwicht tussen vraag en aanbod is immers bijzonder broos geworden. Wat mogen we verwachten?
Energie
In tijden van dure energie (ook al hebben we al erger meegemaakt), weet je soms niet meer wat je moet doen om de kosten te drukken. Maar er is een verrassende methode uit Duitsland om de uitgaven aan de pomp te verlagen. Ze wordt zelfs aanbevolen door de machtige automobielclub ADAC. Zo werkt deze weinig bekende, maar mogelijk erg lucratieve tip.
In Zwitserland reed een oldtimer dwars door de Alpen op benzine die niet uit de grond kwam, maar uit zonlicht. Het bedrijf Synhelion zit achter deze opvallende primeur. Maar is dit technologische huzarenstukje echt de sleutel tot schonere mobiliteit? Een blik op een veelbelovende oplossing die tegelijk briljant én beperkt is.
Noem het gerust een verrassing: de olieproducerende landen die samen OPEC+ vormen, kondigen aan dat ze hun productie al vanaf augustus 2025 sneller zullen verhogen. Deze opvallend assertieve zet heeft twee duidelijke doelen: geopolitieke controle en discipline afdwingen bij de leden van de organisatie.
Net nu de prijzen aan de pomp aan het dalen waren en zich leken te stabiliseren, doet de geopolitieke onrust in het Midden-Oosten de situatie opnieuw helemaal omslaan. De somberste scenario’s voorspellen een terugkeer van brandstofprijzen boven de 2 euro per liter… Maar is dat realistisch?
Op 31 mei hebben acht lidstaten van OPEC+, de organisatie van olie-exporterende landen, beslist om massaal extra olie op te pompen. In totaal zullen er dagelijks 411.000 vaten extra geproduceerd worden, tot eind 2026. De prijs van het zwarte goud zou dus nog maandenlang laag blijven. Maar wat betekent dat aan de pomp voor Belgische automobilisten?
De brandstofprijzen aan de pomp zijn recent flink gedaald, onder andere door de economische onzekerheid die Donald Trump heeft veroorzaakt. Opmerkelijk is dat die situatie nog kan verslechteren en de prijzen zelfs nog verder kunnen dalen door een onverwachte beslissing van OPEC+, de organisatie van olieproducerende landen.
Sinds de invoering van invoerrechten door Donald Trump zijn de financiële markten in de war. Daardoor zijn ook de noteringen van verschillende energiebronnen in vrije val, iets wat we al jaren niet meer hebben gezien. Komt er een blijvende daling van de brandstofprijzen?