SUV's zijn erg populair bij de Belgen. In 2023 waren ze goed voor 53,3% van de inschrijvingen van nieuwe voertuigen. Op Europees niveau is dit bijna een record, want volgens een enquête van Easy Park zijn de Belgen na de Zwitsers de tweede grootste liefhebbers van SUV's.
De populairste SUV’s in België komen vooral uit het middensegment, zoals de BMW X1 (de best verkochte auto in ons land), de Audi Q4 en de Volvo XC40, aangevuld met compacte modellen zoals de Peugeot 2008 en de Toyota Yaris Cross. Samen nemen ze 44,1% van het marktaandeel in, volgens cijfers van FEBIAC. Onder de voordelen van de SUV waarderen gebruikers vooral de hoge zitpositie, de gemakkelijke instap, het veiligheidsgevoel en de ruime interieurs van deze voertuigen.
Onder vuur van critici
Toch liggen SUV’s steeds vaker onder vuur vanwege hun gewicht, wat leidt tot een hoger brandstofverbruik en het hogere gebruik van grondstoffen voor productie. Daarnaast nemen ze veel ruimte in en vormen ze een gevaar voor kwetsbare weggebruikers. Deze kritiek komt vooral van stedelijke overheden, waar auto’s steeds meer worden geweerd vanwege het gebrek aan openbare ruimte.
Meer precies richt ook de toekomstige Brusselse regering haar aandacht op SUV’s. In de supernota van uittredend minister van Mobiliteit Elke Van Den Brandt (Groen) staat namelijk dat er “in het kader van de verkeersveiligheid maatregelen zullen worden genomen om het gebruik en de aankoop van zeer zware SUV’s te ontmoedigen”.
Advertentie – lees hieronder verder
Deze intentie wordt duidelijk versterkt door de studie die onlangs in opdracht van de minister van Brussel Mobiliteit en Leefmilieu Brussel werd uitgevoerd. Daaruit blijkt met name dat de massa van de ingeschreven personenwagens tussen 2013 en 2023 met 10% is toegenomen. In twintig jaar tijd zijn de vijf populairste auto's opgezwollen geraakt: ze zijn 22 centimeter langer, 10 centimeter breder en 13 centimeter hoger geworden. VIAS bevestigt ook dat auto's tegenwoordig 15% groter, 60% krachtiger en 30% zwaarder zijn dan een paar jaar geleden. Voor de minister is er geen twijfel mogelijk: SUV's en andere pick-ups nemen te veel ruimte in beslag en zijn gevaarlijk, vooral in de stad met veel zwakke weggebruikers en kinderen.
Zijn ze echt gevaarlijker?
Het gevaar van SUV’s is volgens VIAS geen verzinsel. Uit een onderzoek van augustus 2023 blijkt dat inzittenden van een voertuig van één ton dat botst met een SUV van twee ton drie keer meer kans hebben op ernstig letsel dan inzittenden van een voertuig met een vergelijkbaar gewicht.
Voor beleidsmakers is het tijd om SUV’s uit het straatbeeld en stedelijke gebieden te weren. Tegenstanders wijzen erop dat deze voertuigen tot 20% meer vervuilen. Dit argument gaat echter niet altijd op, vooral bij lage snelheden in stadsverkeer.
Welke maatregelen voor Brussel?
Welke maatregelen kan Brussel nemen? Inspiratie genoeg, bijvoorbeeld uit buurlanden zoals Frankrijk. In Parijs zijn de parkeertarieven voor auto’s zwaarder dan 1,6 ton verdrievoudigd, tot wel 225 euro voor 6 uur parkeren in bepaalde zones.
Wat heeft de volgende regering voor ons in petto? En welke maatregelen zouden kunnen worden genomen om automobilisten te ontmoedigen SUV’s te kopen? De opstellers van de nota houden de lippen stijf op elkaar, waarschijnlijk omdat er nog geen principeakkoord is bereikt over dit onderwerp. Pas daarna kunnen concrete voorstellen op tafel komen.
Er liggen echter al verschillende pistes klaar. Zo stelde het Brusselse kabinet Mobiliteit enkele maanden geleden maatregelen voor zoals een belasting gebaseerd op massa, volume (of vereiste ruimte), hogere parkeertarieven, en zelfs gerichte verboden op pick-ups rondom scholen. Andere partijen blijven terughoudend en willen hun onderhandelingspositie bewaren. De debatten beloven hoe dan ook pittig te worden, vooral omdat de liberalen in hun programma nadrukkelijk pleiten voor vrijheid van mobiliteit.
We moeten dus nog afwachten hoe de onderhandelingen uitpakken: komen er ingrijpende maatregelen of slechts kleine aanpassingen? Ondertussen blijft ook de discussie open over wat nu echt een SUV is en wat niet. Het gewicht als argument is al voer voor debat, zeker in een tijdperk waarin elektrische auto’s door hun accu’s ook aanzienlijk zwaarder zijn.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be