Dat auto’s steeds zwaarder worden is niet verrassend, maar een toename met bijna 400 kilogram op één modelgeneratie is dat wel. Bij het napluizen van de technische steekkaarten van al hun uitgebreide tests tussen 2016 en 2023 stelden de testredacteurs van het Britse tijdschrift Autocar vast dat het gemiddelde leeggewicht van alle nieuwe modellen in die periode is gestegen van 1.553 tot 1.947 kilogram.
Begin dit jaar publiceerde het International Council on Clean Transportation (ICCT) nog cijfers over het gemiddelde gewicht van alle auto’s op de Europese markt, die de bevindingen van Autocar bevestigen. Tussen 2001 en 2022 steeg dit met 19%, van 1.518 naar 1.788 kilogram. Ook daar tonen de grafieken een opvallende stijging in de afgelopen 7 à 8 jaar, oftewel de klassieke modelcyclus in de autosector.
Een kwestie van smaak
Er zijn meerdere redenen aan te duiden. Ten eerste de veranderde smaak van de autokoper, die het afgelopen anderhalf decennium massaal overstapte van klassieke modellen naar SUV’s en crossovers, die een grotere carrosserie hebben en dus meer gewicht in de schaal werpen. De autofabrikanten voldoen aan die vraag door de ene na de andere terreinwagen te lanceren, en soms zelfs de andere modellen uit het aanbod te schrappen. Daardoor treden bij Autocar meer SUV’s aan voor uitgebreid testwerk, wat het gemiddelde gewicht fors opkrikt.
Advertentie – lees hieronder verder
Maar dat is niet de enige factor die hier speelt. De opkomst van plug-in hybrides en elektrische auto’s met zware batterijpakketten doet eveneens een duit in het zakje van de obesitasepidemie onder nieuwe modellen. De EV’s die het magazine in 2023 testte wogen gemiddeld 1.991 kilo, terwijl modellen met enkel een verbrandingsmotor gemiddeld 1.841 kilo wogen.
De zwaarste auto die op de weegschaal van Autocar passeerde was de Mercedes EQS SUV. Daarbij schoot de naald door naar een schrikbarende 2.899 kilogram. Hier speelt een vicieuze cirkel van onderdelen die elkaar zwaarder maken. Hoe groter het koetswerk of de aandrijflijn, hoe steviger onderdelen als ophanging of remmen moeten zijn. Dit maakt de auto op zichzelf dan weer zwaarder, waardoor je bijna in een straatje zonder einde belandt.
En nog een andere tendens die zijn rol speelt op de balans: er worden nauwelijks nog kleine en lichte auto’s van minder dan 1 ton, genre Renault Twingo of Fiat Panda, op de markt gebracht. Door steeds strengere veiligheids- en emissienormen zijn die zodanig duur geworden in productie, dat fabrikanten ze niet meer voor een lage prijs kunnen verkopen. Daardoor is het prijsverschil met een maatje groter zo klein geworden dat veel consumenten naar die hogere categorie doorschuiven. Onder andere Citroën (C1), Peugeot (108) en Volkswagen (Up) zijn er dan ook mee gestopt.
Gewichtbelasting
In 2023 was voor het eerst meer dan de helft van de gekochte auto’s in Europa een SUV-achtige. Daarop riep de directeur van het Internationaal Energieagentschap (IEA), Fatih Birol, op om in te grijpen. Volgens het IEA zorgt hun hogere gewicht, in combinatie met de grotere luchtweerstand, voor 20% extra verbruik. Volgens Birol doet de extra CO2-uitstoot die dat veroorzaakt de inspanningen om via elektrificatie de ecologische voetafdruk te verkleinen deels teniet.
Dat is ook de reden waarom in Wallonië vanaf 2025 de BIV deels bepaald wordt door het gewicht van de auto. Dit vanuit de redenering dat die kilo’s meer slijtage veroorzaken aan de verkeersinfrastructuur, terwijl ze bij ongevallen ook ernstigere gevolgen veroorzaken. Ook in onder andere Noorwegen, Ierland en Frankrijk is gewicht een factor bij het berekenen van de verkeersbelasting.
Of nieuwe BIV-regeling in Wallonië effectief doorgaat zoals ze gestemd is, is nog de vraag, met een nieuwe regering aan de knoppen. Er zijn ook nog wel wat vreemde kronkels die moeten weggewerkt worden, zoals het feit dat een elektrische auto zwaarder belast wordt dan een diesel van hetzelfde formaat.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be