Steunmaatregelen zijn altijd tijdelijk. Omdat ook elektrische auto’s bijdragen aan de slijtage en de congestie van onze wegen - dat eerste zelfs meer dan gemiddeld omdat ze zwaarder wegen - vond de Vlaamse regering dat het welletjes was geweest met de vrijstelling van de jaarlijkse verkeersbelasting en de Belasting op Inverkeerstelling (BIV). Want er moest ook een gat in de begroting worden dichtgereden. Vanaf 1 januari 2025 zouden daarom de eigenaars van batterij- en waterstofauto’s hun bijdrage moeten leveren volgens een stelselmatig opbouwend belastingtarief. Alleen, dat gaat dus niet gebeuren. De regering haalt namelijk zijn eigen deadline niet. Wat is er aan de hand?
Zegen op federaal niveau nodig
De Vlaamse regering krijgt het plan niet tijdig rond, bevestigt het kabinet van minister van Begroting Ben Weyts (N-VA) aan HLN. Het uitwerken van een berekeningsformule én de noodzakelijke afspraken met de andere gewesten nemen meer tijd in beslag dan verwacht. Een van de grootste struikelblokken is het overleg met het Brussels en Waals Gewest over de belasting op leasewagens. Omdat een groot deel van de elektrische auto’s in Vlaanderen via leasing wordt gereden (negen op de tien verkochte elektrische auto’s staan op naam van een bedrijf), moeten de drie gewesten daarover een akkoord bereiken. Bedrijfsfiscaliteit is namelijk federale materie. “De gesprekken zijn opgestart, maar hebben nog geen resultaat opgeleverd,” zegt Michaël Devoldere, woordvoerder van minister Weyts.
Advertentie – lees hieronder verder
Maar er is meer. Over de basis waarop de verkeersbelasting voor elektrische wagens moet worden berekend, heerst ook nog veel onduidelijkheid. De Vlaamse regering heeft al verklaard dat elektrische auto’s wel nog wat respijt krijgen. De belasting zou maximaal de helft bedragen van de taks die van toepassing is op vergelijkbare voertuigen met een verbrandingsmotor. Maar hoe dat er concreet moet uitzien, blijft de vraag. Gaat men uit van het vermogen, gewicht, cataloguswaarde, energieverbruik of een combinatie daarvan? Een forfaitaire belasting — waarbij elke elektrische wagen hetzelfde bedrag betaalt — is in elk geval van tafel.
Bestelbon of levering?
Totdat er witte rook opstijgt vanuit het kabinet ontziet de wegenbelasting dus elektrische voertuigen. Voor eigenaars en kopers van elektrische wagens betekent dit een financiële meevaller. Voor de Vlaamse begroting is het echter minder goed nieuws, want de verwachte 25 miljoen euro aan inkomsten die het voor 2025 moet opleveren, staat voorlopig op losse schroeven. Vlaanderen wil het uitstel zo kort mogelijk houden, maar als de gewestelijke partners hun hakken in het zand steken is het niet uitgesloten dat de deadline naar 2026 opschuift. Dat verdeelde bevoegdheden de vooruitgang blokkeren is één zaak, helaas werkt het ook onduidelijkheid in de hand.
Voor de aankoop van elektrische auto’s is subsidie-ondersteuning van cruciaal belang, en met het autosalon in aantocht is de onzekerheid over de belasting op z’n minst ongelukkig te noemen. Vooral bij particuliere kopers leeft er de nodige twijfel, wat terughoudendheid en een verouderende wagenpark in de hand werkt. De vraag is vooral welk criterium de regering zal hanteren om de belastingen te heffen. Telt de datum op de bestelbon, of wordt het de datum van levering? Wie op zeker wil spelen, wendt zich maar beter tot een direct leverbaar model uit stock. Dat is in het geval van elektrische auto’s op dit moment geen obstakel, want meerdere merken zitten door de tegenvallende verkoop met grote voorraden die ze aan flinke kortingen kwijt moeten.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be