De vorming van de Vlaamse regering schiet goed op en daarbij geeft de onderhandelingsnota aan welk beleid de nieuwe bewindvoerders willen volgen. Uiteraard gingen we al even na welke veranderingen de automobilist kan verwachten. En of die gunstig of nadelig voor hem uitvallen. Een eerste indicatie geeft het luik ‘Begroting en Financiën’ waarin de verschillende belastingmaatregelen worden toegelicht.
Daarin wordt aangegeven dat elektrische wagens nu ook belast zullen worden in Vlaanderen. Tot hiertoe was dat namelijk niet het geval en moesten de Vlaamse eigenaars van EV’s geen belasting op inverkeersstelling (BIV) of jaarlijkse verkeersbelasting betalen. Dat gaat over jaarlijks enkele honderden euro’s tegenover een klassieke auto met verbrandingsmotor, die de eigenaar bespaart en … de overheid ontglippen. Noteer dat in Wallonië reeds een mimimaal tarief wordt aangerekend voor EV’s en dat die belasting weldra ook zal stijgen.
Kassa belangrijker dan milieu
De initiële bedoeling van de verlaging van de belastingen op de aankoop en het gebruik van voertuigen die geen emissies uitstoten – dus elektrische wagens met een batterij of op waterstof, gekoppeld aan premies bij de aankoop, was de verkoop daarvan een forse boost te geven in het kader van de milieuproblematiek om op termijn tot een koolstofneutrale maatschappij te komen, waarin ook de auto een belangrijke rol speelt.
Advertentie – lees hieronder verder
Maar blijkbaar zijn de partijen die bij de Vlaamse regeringsvorming betrokken zijn van oordeel dat hun rol op dit vlak is uitgespeeld en dat ze de vrije markt nu haar beloop moeten laten. De voorbije regeerperiode is het aantal ingeschreven elektrische auto’s in Vlaanderen inderdaad fors gestegen. Het volume vertienvoudigde van 13.755 in 2019 naar 136.569 in 2023. In 2023 was bovendien nagenoeg 20 procent van alle nieuw verkochte auto’s in België elektrisch. De meeste daarvan waren wel bedrijfswagens, die nog van een belangrijk federaal gunstregime genieten. Tot eind 2026 is de volledige aankoopprijs van een elektrische bedrijfsauto namelijk aftrekbaar en daarna daalt het tarief jaarlijks tot 67,5 procent in 2031.
Dalende belastinginkomsten compenseren
Dat is de marktsituatie van de elektrische auto’s. Maar uiteraard heeft de overheid ook oog voor de fiscale inkomsten van het wagenpark. De elektrische transitie en het subsidiebeleid voor EV’s wegen inderdaad ook door op de Vlaamse begroting. Zo daalden de inkomsten uit de BIV met 40 miljoen euro in vijf jaar tijd, terwijl het budget van de jaarlijkse verkeersbelasting op 1,3 miljard euro plafonneert en ook de inkomsten uit accijnzen op benzine en diesel de voorbije jaren fors zijn teruggevallen. Het verlaten van het nultarief voor EV’s is dus in de eerste plaats een financiële noodzaak om de daling in de belastinginkomsten te compenseren.
Als bijkomend argument halen de partijen aan dat EV’s nu ‘gratis’ op de baan rijden, terwijl ze eveneens verantwoordelijk zijn voor de slijtage aan de weginfrastructuur. Een financiële bijdrage is dus niet meer dan billijk op middellange termijn.
Geleidelijke verhoging
Over het exacte bedrag aan belastingen dat de Vlaamse elektrische rijders tijdens de volgende regeerperiode zullen moeten ophoesten is nog niets bekend. Maar er werd al wel geopperd dat het niet meteen de volle pot zal zijn en er wellicht een geleidelijke invoering van de BIV en verkeersbelasting voor EV’s zal komen.
Ook van een aankooppremie voor elektrische auto’s is geen spoor meer te bekennen in de beleidsnota van de nieuwe Vlaamse regering. Dat betekent dat de huidige toelage van 5.000 euro voor de aankoop van nieuwe elektrische auto’s tot een waarde van 40.000 euro nog tot eind 2024 geldig blijft en dan zal verdwijnen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be