De ‘Grote Peiling’ is een enquête uitgevoerd in opdracht van het Het Laatste Nieuws, VTM Nieuws, RTL en Le Soir. Ze werd tussen 4 en 11 december 2023 door Ipsos online afgenomen bij 2.600 Belgen van 18 jaar en ouder: het gaat over 1.000 Vlamingen, 600 Brusselaars en 1.000 Walen. De maximale foutenmarge bedraagt 3,1 procent in Vlaanderen, 4 procent in Brussel en 3,1 procent in Wallonië.
De elektrificatie van ons wagenpark is een item dat de mensen bezighoudt. De Europese Unie legt namelijk een verplichting op aan de automerken om in 2035 nog enkel volledig elektrische nieuwe voertuigen op de markt te brengen. Dat betekent dat binnen een goede 10 jaar zowat iedere auto aan de stekker gaat.
Dit is een politieke beslissing dit kadert in het grotere klimaatplan om van Europa een koolstofneutrale zone te maken tegen 2050. Mooi, maar hoe denkt te burger hierover? En is hij bereid mee te gaan in deze elektrische transitie? Ook tegen de vooropgestelde deadline?
Advertentie – lees hieronder verder
Nog huiverachtig
De recente Grote Peiling leert dat de Belgen zeker nog niet staan te springen om elektrisch te rijden. De transitie is al stevig ingezet bij bezitters van bedrijfsvoertuigen, maar de privérijders staan er nog erg huiverachtig tegenover. Ut deze enquête blijkt dat de bijna helft van de Belgen (48%) nog niet klaar is om in een elektrische auto te stappen, terwijl 38 procent zegt de overstap wel te willen maken.
Per regio zijn er echter grote verschillen te noteren. Zo zien we dat 41 procent van de Vlamingen graag elektrisch wil rijden, tegenover 38 procent van de Brusselaars en slechts 30 procent van de Walen. Bij deze laatste groep spreekt ook 59 procent zich duidelijk uit tegen de EV, terwijl dat in Vlaanderen (44%) en Brussel (35%) beduidend lager is.
Bekende hinderpalen
De belangrijkste belemmeringen om nog geen elektrische auto te kopen zijn de hoge aanschafprijs en de hoge laadtarieven, terwijl ook de beperkte laadinfrastructuur en het geringe rijbereik op één batterijlading bijkomende factoren zijn om van de aankoop van een EV af te zien. Verder werd ook de milieu-impact van de productie van de accu en de twijfel over de prestaties van de batterij op koude winterse dagen vermeld.
Kortom, het zal de politici nog heel wat moeite en overtuiging kosten om iedereen mee op de elektrische trein te krijgen. Daarbij zal in een eerste fase een gericht subsidiebeleid noodzakelijk zijn, hoewel in sommige landen (o.a. Duitsland) deze steunmaatregelen alweer worden afgeschaft.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be