De overstap naar de elektrische auto is onvermijdelijk. Het valt nog te bezien of de eventuele toelating van synthetische brandstoffen hier nog iets aan verandert. De invloedrijke Stellantis-topman Carlos Tavares verklaarde onlangs dat e-fuels de transitie naar auto’s op batterijen niet zullen tegenhouden.
Toch lijkt de Belg niet echt overtuigd van de elektrische auto. Voor de meeste landgenoten is die te duur, te beperkt in rijbereik of te tijdrovend om op te laden. Dat blijkt uit verschillende studies. Onlangs gaf Europ Assistance aan dat zes op de tien Belgen niet willen overstappen op een elektrische auto. Idem dito bij BNP Paribas Fortis, dat aantoonde dat 35 procent van de Belgen (een lager percentage dus) niet klaar is om over te schakelen op een elektrische auto.
Audi voert eigen onderzoek
Deze keer is het de beurt aan Audi, met een enquête bij 2.000 Belgen, uitgevoerd door iVox op duizend dagen voor de wettelijke deadline van 2026, die het einde van de fiscale voordelen voor alle niet-elektrische voertuigen inluidt, zelfs voor hybrides. Voor Audi is de uitkomst van deze enquête des te belangrijker omdat het premiummerk al sterke strategische keuzes gemaakt heeft. In 2026 brengt het merk met de ringen namelijk zijn allerlaatste auto met verbrandingsmotor op de markt. Daarna volgen geen nieuwe auto’s met verbrandingsmotor meer, zelfs geen hybrides.
Advertentie – lees hieronder verder
Uit de studie van Audi blijkt dat maar 47 procent van de Belgen voorstander is van elektrische wagens. Dit is niet erg veel, hoewel we het resultaat gerelativeerd moeten relativeren, aangezien de antwoorden verschillen naargelang de leeftijdsgroep. Zo is 62 procent van de 35-plussers voorstander van de elektrische wagen, terwijl dit percentage bij de 55-plussers daalt tot slechts 38 procent. Het hoeft niet te verbazen dat de hoge aankoopprijs, de actieradius en het gebrek aan oplaadpunten nog altijd als belangrijkste obstakels worden genoemd.
Kwestie van mentaliteit?
Doen deze resultaten het premiummerk beven omdat het zijn keuzes al heeft gemaakt? Nee, want Audi gelooft dat deze weerstand vooral een kwestie van mentaliteit is en dat de problemen die de consumenten aankaarten snel opgelost zullen zijn. Ver reizen zonder te tanken, is volgens de constructeur uitzonderlijk. “Vandaag willen velen nog altijd het gevoel hebben dat ze op elk moment van de dag heen en terug naar Parijs kunnen rijden met de auto, terwijl dat in werkelijkheid zelden gebeurt”, aldus Audi.
40 procent met lege batterij
Uit de studie blijkt ook dat de oplaadinfrastructuur vooral in het zuiden van het land in gebreke blijft. Bijna drie keer zoveel Walen wijzen op het probleem van het opladen (59 procent tegen 21 procent in Vlaanderen). Ook zegt 43 procent van de Franstaligen dat het dichtstbijzijnde oplaadpunt meer dan tien kilometer van hun huis ligt, tegenover 14 procent van de Vlamingen. Van wie al met een elektrische auto rijdt, heeft 38 procent al meegemaakt dat de batterij leeg was zonder laadpaal in de buurt. Door overdreven optimisme?
Uit de studie van Audi blijkt echter ook dat de helft van de Belgen nog nooit in een elektrische auto heeft gereden. Voor velen is de auto op batterijen slechts een soort angstbeeld, wellicht gebaseerd op informatie die een vertekend beeld van de werkelijkheid geeft. Audi merkt op dat 37 procent van de ondervraagden positief staat tegenover de fiscale voordelen van elektrische auto’s, vooral zelfstandigen en werknemers met een bedrijfswagen. Aan particulieren biedt de overheid nog geen steun.
Voordelen van de elektrische auto die uit de enquête naar voren komen, zijn het milieuaspect (42 procent), de werkingsstilte (35%) en de lagere brandstofkosten, op voorwaarde dat de prijs per kWh niet explodeert natuurlijk…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be