De Volkswagengroep heeft een annus horribilis achter de rug en verwacht ook in 2025 nog stevige uitdagingen. Zo daalde vorig jaar de nettowinst met eenderde (30,6%) tot 12,3 miljard euro, vooral door terugvallende verkoopcijfers in China en stijgende kosten.
Het concern kondigde een ingrijpende herstructurering aan, inclusief de al aangekondigde schrapping van 35.000 banen in Duitsland tegen 2030. Met dit besparingsplan wil Volkswagen jaarlijks 4 miljard euro aan kosten verminderen. "Het echte werk begint nu," zei financieel directeur Arno Antlitz over de uitvoering van de besparingsmaatregelen.

Druk op de winstgevendheid
Volkswagen, dat tien merken onder zijn vleugels heeft, waaronder Audi, Porsche en Skoda, zag zijn wereldwijde leveringen in 2024 met 2,3 procent dalen. De groei in Noord-Amerika (+6,4 procent) kon het forse verlies in China (-9,5 procent) niet compenseren, waar zelfs prestigemerken als Lamborghini tegenwond ervaren. China is van groot belang voor Volkswagen, aangezien het bijna een derde van zijn wereldwijde verkoop uitmaakt. De concurrentie van lokale autobouwers zet de positie van het Duitse concern echter onder grote druk, terwijl het er jarenlang op de troon zat.
Advertentie – lees hieronder verder
Ook de overgang naar elektrische modellen blijft een hobbelig parcours. De verkoop van elektrische voertuigen daalde in 2024 met 3,4 procent, grotendeels door het wegvallen van subsidies in Duitsland. Toch ziet Volkswagen de vraag weer aantrekken, met bijvoorbeeld een stijgend aantal bestellingen voor de ID.7, die inmiddels populairder is dan de Passat. In Duitsland behoren zes van de meest geregistreerde elektrische auto’s in 2024 tot het Volkswagen-concern. Er gloort dus een zonnestraaltje door de donkere wolken die boven Wolfsburg zijn samengepakt.
Want kijken we naar de omzet, dan zien we dat die vorig jaar zelfs lichtjes is gestegen, met 0,7 procent, beter dan verwacht. Maar omdat de operationele winstmarge is weggezakt (naar 5,9%) kon de groep daar niet de vruchten van plukken.

Baas doet beter
Ondanks de turbulente periode, kreeg CEO Oliver Blume toch een loonsverhoging. Zijn totale vergoeding in 2024 steeg naar 10,3 miljoen euro ofwel een stijging van 6,5 procent, een combinatie van een basissalaris en een prestatiegerichte bonus. Tegenover de achtergrond van zoveel jobverlies komt dat financiële schouderklopje wat macaber over, maar Blume stemde wel in met een verlaging van zijn basissalaris (-5%). Wat wellicht makkelijker te slikken is, als het eindtotaal toch op een verbetering uitdraait …
De malaise zit helaas ook bij de paradepaardjes van de groep. Porsche zag zijn winst met eenderde krimpen, terwijl het bedrijf werd geconfronteerd met terugroepacties, waaronder die van de elektrische Taycan vanwege technische problemen. De slechte resultaten dwingen het sportwagenmerk tot een ontslagronde van 3.900 personeelsleden. Audi moest pijnzaam toezien hoe het werd geklopt door Tesla vorig jaar - en dan doelen we niet op het elektrische gamma, maar op het totale aantal registraties. De sluiting van de fabriek in Vorst weegt voor 1,3 miljard euro op de balans.

Voor 2025 blijft Volkswagen voorzichtig. Het wordt een scharnierjaar, waarbij de groep afwacht wat de invloed wordt van de Amerikaanse importheffingen en zich voorbereidt op een modellenoffensief dat zich voluit ontplooit een jaar later. "We investeren zwaar om onze positie te versterken," aldus Antlitz. De elektrische auto’s voor het volk, ID.Every1 en de ID.2 zullen daarom in het goedkopere Zuiden van Europa worden gebouwd, in respectievelijk Portugal en Spanje. In ieder geval trekt Wolfsburg tijdig de broekriem aan. De winst is dan wel fors gedaald, met een rode balpen schrijft de boekhouding vooralsnog niet.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be